Växelfabriken i Sala – En ny era för järnvägsunderhåll
Publicerad november 11, 2025
Publicerad november 11, 2025

Den 7 november markerade en avgörande händelse för den svenska järnvägen när Vossloh installerade de första fyra växlarna i Växelfabriken. Detta projekt, ett samarbete mellan Vossloh och Trafikverket, syftar till att förändra sättet järnvägsunderhåll planeras och genomförs i landet.
Regeringen har betonat vikten av att stärka järnvägsunderhållet, och Växelfabriken är en konkret åtgärd för detta.
– Det vi ser i Sala idag är att investeringar som vi gör i ökad operativ förmåga ger effekt. Växelfabriken är ett första av flera steg som stärker vår långsiktiga leveransförmåga, säger hon.
Problematiken med dåligt underhållna växlar är välkänd. Av cirka 12 000 växlar i Sverige har över 5 000 passerat sin tekniska livslängd. Detta påverkar både punktlighet och kostnader.
– Det vi ser här idag är ett konkret exempel på hur vi får mer järnväg för pengarna, säger hon.
Växelfabriken möjliggör industrialisering av så kallade 1-till-1-växelbyten. Prefabricerade växlar byggs i förväg och lyfts på plats med en spårgående kran, vilket gör att installationen endast tar några timmar.
– Vi har genom åren visat att det går att planera och genomföra växelbyten som ett industriellt flöde, säger han.
Den 7 november genomfördes det första bytet av de fyra växlarna i Sala, vilket markerar starten för den nya metodiken. Målet är att genomföra över 100 växelbyten årligen, vilket förväntas stärka kapaciteten och punktligheten i hela järnvägssystemet.
– Allt fler vill resa och transportera gods på järnvägen och då behöver vi effektivisera vårt underhåll, säger hon.
Växelfabriken representerar en teknisk och kulturell förändring för branschen.
– Växelfabriken handlar mer om människor än gula maskiner, säger han.
Fredrik Johansson, projektledare på Vossloh, har länge arbetat med dessa installationer.
– Det absolut viktigaste jag sett är att vi måste planera tillsammans så tidigt som möjligt inför ett projekt, säger han.
För att möta framtidens behov har Vossloh investerat i en ny fabrik, den första i Sverige på över 120 år.
– Med den nya fabriken kan vi tredubbla vår produktionskapacitet, berättar han.
I samarbete med Railcenter Hallsberg förbereds miljöer för lärande inom spårteknik och digitalt underhåll.
– Vår vision är att skapa ett Centre of Excellence här i regionen, avslutar hon.