GRK påbörjar betydande projekt i Umeå hamn
Publicerad oktober 25, 2025
Publicerad oktober 25, 2025

GRK har erhållit ett omfattande infrastrukturuppdrag i Umeå hamn, där en ny energikaj ska byggas. Detta projekt är en del av den pågående moderniseringen av hamnen och har ett totalt värde av cirka 159 miljoner svenska kronor.
Flera bygg- och utvecklingsinitiativ är för närvarande på gång i Umeå hamn, i takt med att volymerna ökar. GRK har valts för att genomföra detta viktiga infrastrukturprojekt, vilket avtalades med Umeå Hamn AB den 10 oktober 2025. Arbetet inleds under hösten 2025 och ska vara färdigt senast den 30 augusti 2027.
Det kommande arbetet omfattar byggandet av en anslutningsväg till det nya kajområdet och muddringsarbeten. I början av 2026 planeras en 45 meter lång kaj med dykdalber samt en 150 meter lång pir, som kommer att byggas som ett pålat betongdäck. Entreprenaden innehåller också avancerad processteknik för hantering av framtida energikällor.
”Vi är mycket glada över att vår orderstock i Sverige växer med detta betydande hamnprojekt. Vi har också ett annat hamnprojekt på gång i Luleå, värt cirka 25–30 miljoner euro, där vi ansvarar för bland annat byggandet av lastkajen och vägar inom hamnområdet,” säger han.
Båda hamnprojekten är kopplade till GRK:s aktuella insatser i norra Sverige, där flera projekt relaterade till den gröna omställningen pågår. Norra Sveriges hamnar och sjöfart spelar en central roll för regionens ekonomi.
”Just nu pågår flera bygg- och utvecklingsprojekt i Umeå hamn som ska möta näringslivets behov av ökad kapacitet i norra Sverige. Vi har sett att projekt relaterade till den gröna omställningen också påverkar förbättringen av förbindelserna till och från norra Sverige: det behövs ny ökad kapacitet för järnvägar, farleder och hamnar,” berättar han.
Umeå hamn är en av de största i de norra delarna av Norden och hanterar cirka 2,6 miljoner ton gods årligen. Omkring hälften av godset som passerar genom hamnen utgörs av produkter från skogsindustrin, såsom linerboard och virke. Hamnen ligger strategiskt på den kortaste sjövägen mellan Sverige och Finland i den norra delen av Bottenviken och används även för passagerartrafik.
Umeå Hamn AB är ett kommunalt företag som ansvarar för hamnens strukturer, inklusive kajer, järnvägsspår och kranar. Driften av hamnen sköts av dotterbolaget Kvarken Ports.