Allvarliga brister i Västlänkens delprojekt upptäckta av Trafikverket
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025
Trafikverket har genomfört en omfattande granskning av entreprenaden E05 Korsvägen inom Västlänken, som en del av en större insats för att förbättra kostnadskontrollen. Resultaten av granskningen visar på betydande brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar.– Vi ser mycket allvarligt på resultatet från granskningen av Korsvägen som visar på systematiska brister från entreprenören när det gäller både produktions- och inköpseffektivitet, säger en talesperson.Granskningen indikerar att kostnadsökningarna har uppstått till följd av att entreprenören WLC har favoriserat egna och relaterade bolag vid upphandlingar och valet av tekniska lösningar, vilket har resulterat i högre kostnader för skattebetalarna. Dessutom har WLC brustit i kontraktsadministration och ekonomistyrning under inköpsprocessen.Trafikverket har under en längre tid uttryckt stort missnöje med entreprenören och ifrågasatt de växande kostnaderna. På grund av de allvarliga bristerna som identifierats i granskningen har Trafikverket meddelat entreprenören om betydande krav på återbetalning av miljardbelopp.Entreprenören är också enligt avtal skyldig att stå för 20 procent av kostnaderna som överstiger projektets riktkostnad. Trafikverket kommer att hålla inne betalningar som säkerhet för dessa krav.Granskningen av Korsvägen är en del av Trafikverkets större strategi för ökad kostnadskontroll och sund konkurrens. I juni 2024 inleddes granskningar av flera stora kontrakt inom Trafikverket. Fokus ligger på produktions- och inköpseffektivitet samt efterlevnad av sociala krav.Granskningar av andra kontrakt har inte visat på brister, men i ett annat fall har leverantören AF Anläggning AB fått sitt kontrakt hävt och polisanmälts.– Vi har ett starkt fokus på kostnadskontroll och måste givetvis agera kraftfullt när våra granskningar pekar på brister. Vi arbetar parallellt med att utveckla nya kontraktsformer i samarbete med branschen, avslutar en talesperson.Trafikverket arbetar också med att ta fram en ny slutkostnadsprognos för Västlänken, där granskningens resultat kommer att påverka det fortsatta arbetet. En uppdaterad prognos förväntas presenteras inom kort. Västlänken planeras att öppna för trafik 2030, medan Centralen förväntas öppna redan 2026.