Vad din bil säger om dig: En analys av bilmärken och personlighetsdrag
Publicerad augusti 20, 2025
Publicerad augusti 20, 2025
En ny undersökning visar att svenskar kopplar olika bilmärken till specifika personlighetsdrag. Till exempel förknippas Porsche och Ferrari med personlighetsdrag av hög status, där 91 % av respondenterna känner igen dessa kopplingar.
Det kinesiska bilmärket BYD är däremot mer anonymt; endast 27 % av svenskarna har en uppfattning om ägarens personlighet. Undersökningen visar att få ser bilar som en symbol för ungdomlighet, där Mini är det enda märke som får den associeringen.
Enligt resultatet anses ägare av BMW, Mercedes och Jaguar ha hög prestige, medan de med Kia, Toyota eller Skoda ses som ekonomiskt medvetna. Franska bilar som Renault och Peugeot förknippas med en gammaldags image, medan Volvo och Volkswagen signalerar trygghet.
Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, säger:
– Vi människor har en tendens att välja bilar som speglar vår självbild eller den bild vi vill att andra ska ha av oss.
Det handlar om att återspegla status, trygghet eller önskan att sticka ut. Odsberg avslutar med att påpeka att
– Många kanske inte tänker på hur bilen man kör påverkar hur man uppfattas.
Här är de vanligaste personlighetsassociationerna:
Trygghetssökande: Volvo, Volkswagen
Ekonomisk: Kia, Toyota, Skoda, Nissan, Seat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Fiat, Dacia
Prestigefull: BMW, Mercedes, Lexus, Jaguar
Sportig: Audi, Porsche, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, MG
Gammeldags: Renault, Peugeot, Ford, Citroen, Opel, Saab
Teknikintresserad: Tesla, Polestar
Äventyrlig: Subaru, Land Rover, Jeep
Ungdomlig: Mini
Miljömedveten: BYD, Lynk & Co.
Undersökningen utfördes av Kantar Media mellan 13 och 21 mars 2025, där 1050 personer mellan 20 och 79 år som har tillgång till bil intervjuades.