X
Nordic region's business magazine • december 14, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

Publicerad december 14, 2025

Den svenska fordonsbranschen står inför nya utmaningar i takt med att antalet elbilar ökar och fordonen blir äldre. Bo Ericsson från Fordonsjuristen betonar att hanteringen av skadade batterier och elmotorer snart kommer att bli en central fråga.


En vanlig typ av skada är vattenskador på batterier, vilket ofta inträffar när vatten tränger in i batterilådan.
— Tyvärr ser vi att många batterier går sönder på grund av fuktinträngning, säger hon.


För att förhindra kostsamma reparationer kan det vara klokt att undersöka batteriet för läckor innan bilen blir för gammal. Kostnader för fuktskador kan variera mellan 20 000 och 100 000 kronor, och allvarliga skador kan orsaka kortslutningar, vilket riskerar att påverka huvudsäkringen på 600 Ampere.


Litiumbatterier förväntas hålla längre än vad som anges i den kommande Euro7-förordningen, men de slits fortfarande med tiden.
— Slitage på batterilådan eller havererade moduler gör att vi måste kunna reparera systemen, betonar hon.


Att reparera istället för att byta ut ett helt batteri kan leda till stora kostnadsbesparingar. En utmaning är bristen på ersättningsmoduler till äldre elbilar, vilket redan skapar problem för verkstäder och försäkringsbolag.


Ett annat problem är läckage från elmotorer, där frostskyddsmedel kan orsaka allvarliga skador.
— Det är en av de mest underskattade riskerna i äldre elfordon, konstaterar hon.


För att möta dessa utmaningar krävs ökad kompetens och tydligare säkerhetsrutiner inom branschen. Bo Ericsson pekar på det akuta behovet av utbildningar för både verkstäder och elbilsägare.


Kostnaderna för att byta batterier eller elmotorer är så höga att det är nödvändigt att bygga upp reparationskompetens, säger hon. Dessutom önskar hon att det införs ett certifikat för reparation av högvoltsbatterier och elmotorer, då dessa reparationer medför stora säkerhetsrisker.


— Ingen får skadas eller omkomma under den här typen av reparationer. Idag är nästan ingen rustad för att möta det som kommer, avslutar hon.

Mest lästa
  1. Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

  2. Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

  3. Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

my code
Fler intressanta artiklar

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…

Maskinia stärker sin service i Göteborg genom samarbete med Steens T&E

Publicerad december 14, 2025

Maskinia utvidgar sin eftermarknad i Göteborgsregionen genom att åter auktorisera Steens T&E som serviceverkstad för sina varumärken Develon, Case och Bergmann. Detta samarbete ger Maskinias kunder lokalt stöd, kortare ledtider…

Utvecklingen av säkra rastplatser i Norden fortsätter

Publicerad december 14, 2025

Drivers First fortsätter sin expansion av moderna och säkra rastplatser för tung trafik i Norden. Företaget har nyligen öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark, som erbjuder totalt 60 parkeringsplatser.…

Ökat fokus på järnvägsunderhåll för att förbättra kapaciteten

Publicerad december 13, 2025

Under det kommande året kommer den svenska järnvägen att ta emot fler tåg och genomgå omfattande banarbeten. Från och med den 14 december träder nästa års tidtabeller i kraft, med…

XPENGs framgång i innovationskategori vid Grand Prix Auto Moto 2025

Publicerad december 13, 2025

XPENG har med stolthet meddelat sin seger i innovationskategorin vid Grand Prix Auto Moto 2025. Detta erkännande inom bilsektorn hyllar årligen de varumärken och teknologier som påverkar framtidens mobilitet.Denna utmärkelse…

Transportinfrastrukturens framtid: Sju regioners svar på regeringens förslag

Publicerad december 13, 2025

Trafikverket har presenterat sin nationella plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037, vilket kommer att ligga till grund för regeringens beslut om framtida investeringar i spår, vägar och farleder. Mälardalsrådet, som…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.