Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer
Publicerad december 14, 2025
Publicerad december 14, 2025

Den svenska fordonsbranschen står inför nya utmaningar i takt med att antalet elbilar ökar och fordonen blir äldre. Bo Ericsson från Fordonsjuristen betonar att hanteringen av skadade batterier och elmotorer snart kommer att bli en central fråga.
En vanlig typ av skada är vattenskador på batterier, vilket ofta inträffar när vatten tränger in i batterilådan.
— Tyvärr ser vi att många batterier går sönder på grund av fuktinträngning, säger hon.
För att förhindra kostsamma reparationer kan det vara klokt att undersöka batteriet för läckor innan bilen blir för gammal. Kostnader för fuktskador kan variera mellan 20 000 och 100 000 kronor, och allvarliga skador kan orsaka kortslutningar, vilket riskerar att påverka huvudsäkringen på 600 Ampere.
Litiumbatterier förväntas hålla längre än vad som anges i den kommande Euro7-förordningen, men de slits fortfarande med tiden.
— Slitage på batterilådan eller havererade moduler gör att vi måste kunna reparera systemen, betonar hon.
Att reparera istället för att byta ut ett helt batteri kan leda till stora kostnadsbesparingar. En utmaning är bristen på ersättningsmoduler till äldre elbilar, vilket redan skapar problem för verkstäder och försäkringsbolag.
Ett annat problem är läckage från elmotorer, där frostskyddsmedel kan orsaka allvarliga skador.
— Det är en av de mest underskattade riskerna i äldre elfordon, konstaterar hon.
För att möta dessa utmaningar krävs ökad kompetens och tydligare säkerhetsrutiner inom branschen. Bo Ericsson pekar på det akuta behovet av utbildningar för både verkstäder och elbilsägare.
Kostnaderna för att byta batterier eller elmotorer är så höga att det är nödvändigt att bygga upp reparationskompetens, säger hon. Dessutom önskar hon att det införs ett certifikat för reparation av högvoltsbatterier och elmotorer, då dessa reparationer medför stora säkerhetsrisker.
— Ingen får skadas eller omkomma under den här typen av reparationer. Idag är nästan ingen rustad för att möta det som kommer, avslutar hon.