X
Nordic region's business magazine • december 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Sverige halkar efter i elbilsutvecklingen trots stark laddinfrastruktur

Publicerad december 12, 2025

Drivkraft Sverige presenterar i dag ”Omställningsbarometern”, som mäter trycket på övergången från fossila bränslen till fossilfria alternativ inom bränsle- och laddbolagssektorn. I den senaste rapporten undersöker vi elektrifieringen i Sverige och dess grannländer Danmark, Finland och Norge. En ny indikator visar på en tydlig fördröjning av elbilar i relation till den offentliga laddinfrastrukturen.


Elbilsregistreringarna i Sverige visar en viss återhämtning under 2025 men ligger fortfarande efter grannländerna. Under perioden januari till oktober 2025 registrerades elbilar i Norge med en andel av 95 %, i Danmark 66 %, i Finland 36 % och i Sverige 34 %. Detta placerar Sverige sist i detta avseende.


I kontrast till elbilar är laddhybrider fortsatt populära i Sverige och Finland, med 26 % respektive 21 % av nybilsregistreringarna. I Norge och Danmark har dock andelen laddhybrider minskat till mellan 3-4 % av registreringarna.


Trots den snabba utbyggnaden av offentlig laddinfrastruktur har elektrifieringen av fordonen stagnerat. Antalet snabbladdningspunkter i Sverige har ökat över sju gånger sedan 2020. Drivkraft Sverige introducerar nu en ny indikator som jämför antalet elfordon per snabbladdningspunkt över tid.


För närvarande finns det 86 elfordon per laddpunkter i Norge, 63 i Danmark och 47 i Sverige. Endast Finland har en lägre kvot än Sverige. Jämfört med 2022 har antalet elfordon per snabbladdningspunkt i Sverige sjunkit avsevärt.


”Laddinfrastrukturen i Sverige byggs ut i ett högt tempo. Tyvärr har elektrifieringen av fordonen stannat av och halkat efter utbyggnaden av infrastrukturen,” säger en talesperson. ”Våra medlemmar och partners har investerat stort i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen. Nu behöver kunderna ladda för att göra dessa investeringar lönsamma och främja ytterligare utbyggnad. Det är beklagligt att elektrifieringen av den svenska fordonsflottan går långsammare än tidigare prognoser har förutspått,” avslutar talespersonen.

Mest lästa
  1. Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

  2. Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

  3. Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

my code
Fler intressanta artiklar

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…

Maskinia stärker sin service i Göteborg genom samarbete med Steens T&E

Publicerad december 14, 2025

Maskinia utvidgar sin eftermarknad i Göteborgsregionen genom att åter auktorisera Steens T&E som serviceverkstad för sina varumärken Develon, Case och Bergmann. Detta samarbete ger Maskinias kunder lokalt stöd, kortare ledtider…

Utvecklingen av säkra rastplatser i Norden fortsätter

Publicerad december 14, 2025

Drivers First fortsätter sin expansion av moderna och säkra rastplatser för tung trafik i Norden. Företaget har nyligen öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark, som erbjuder totalt 60 parkeringsplatser.…

Ökat fokus på järnvägsunderhåll för att förbättra kapaciteten

Publicerad december 13, 2025

Under det kommande året kommer den svenska järnvägen att ta emot fler tåg och genomgå omfattande banarbeten. Från och med den 14 december träder nästa års tidtabeller i kraft, med…

XPENGs framgång i innovationskategori vid Grand Prix Auto Moto 2025

Publicerad december 13, 2025

XPENG har med stolthet meddelat sin seger i innovationskategorin vid Grand Prix Auto Moto 2025. Detta erkännande inom bilsektorn hyllar årligen de varumärken och teknologier som påverkar framtidens mobilitet.Denna utmärkelse…

Transportinfrastrukturens framtid: Sju regioners svar på regeringens förslag

Publicerad december 13, 2025

Trafikverket har presenterat sin nationella plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037, vilket kommer att ligga till grund för regeringens beslut om framtida investeringar i spår, vägar och farleder. Mälardalsrådet, som…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.