Nedgång i regional kollektivtrafik under 2025
Publicerad juni 27, 2026
Publicerad juni 27, 2026

Antalet resenärer inom regional linjetrafik minskade med 1,3 procent under 2025 jämfört med föregående år. Detta är första gången efter pandemin som resandet har stannat av. Trots en svag nedgång ligger resandet fortfarande under nivåerna från 2019, enligt den senaste statistiken från Trafikanalys.
Under 2025 genomfördes cirka 1,5 miljarder resor i den regionala linjetrafiken, vilket omfattar kollektivtrafik som stöds av offentliga medel. Den totala reslängden för dessa resor förblev nästan oförändrad jämfört med året innan. Varje person reste i genomsnitt drygt 145 mil, vilket är en liten ökning från 2024 men fortfarande kortare än före pandemin.
Buss- och vägtrafik dominerar med nästan 770 miljoner påstigningar under 2025, vilket står för mer än hälften av det totala antalet resor i subventionerad kollektivtrafik. Minskningen av det totala resandet beror till stor del på en nedgång i bussresandet, som minskade med 3 procent jämfört med 2024.
Historiskt sett ökade antalet resande fram till 2019, men pandemin resulterade i en markant nedgång. Efter en återhämtning under 2022–2024 har resandet nu minskat något under 2025, och antalet påstigningar ligger fortfarande under 2019 års nivåer för alla trafikslag, med undantag för sjötrafik.
Det finns stora variationer mellan olika län gällande påstigande relativt befolkningen. Stockholm har det högsta antalet påstigningar per invånare med i genomsnitt 296. Nationellt sett är medelantalet 141 påstigningar per invånare, medan Gotlands län har lägst antal med 16 påstigningar per invånare under 2025.
De totala kostnaderna för den subventionerade kollektivtrafiken i Sverige under 2025 uppgick till cirka 64,5 miljarder kronor, vilket är i stort sett oförändrat jämfört med året innan. Verksamhetsintäkterna uppgick till 29,5 miljarder kronor och stod för cirka 46 procent av de totala intäkterna. Subventionerna ökade med 4,4 procent till drygt 37 miljarder kronor jämfört med 2024.
Det är värt att notera att det inte bara är länets invånare som reser med kollektivtrafiken i det egna länet.