Fyra spår: En ny era för Uppsalaregionens transportinfrastruktur
Publicerad december 18, 2025
Publicerad december 18, 2025

För tiotusentals pendlare innebär fyrspårsutbyggnaden en mer förutsägbar vardag och bättre förutsättningar för både arbete och bostäder. Uppsala kommun, Region Uppsala och Knivsta kommun ser fram emot Trafikverkets förslag till nationell transportinfrastrukturplan och dess genomförande.
Regeringen förväntas ta beslut om denna plan för åren 2026–2037 under våren 2026. De involverade kommunerna har idag lämnat sina yttranden som remissinstanser.
Förslaget bekräftar att byggandet av fyra spår mellan Uppsala och Stockholm kommer att slutföras senast 2034. Detta ses som positivt av de tre organisationerna, i enlighet med fyrspårsavtalet som tecknades 2017 mellan staten och berörda kommuner.
– Fyra spår mellan Stockholm-Uppsala handlar i grunden om människors vardag – om att komma i tid till jobbet, kunna lita på tågen och få ihop livspusslet. Vi välkomnar att Trafikverket hedrar Fyrspårsavtalet som är avgörande för Uppsalas invånare, pendlare och näringsliv, säger hon.
– Detta är inte bara en järnvägsinvestering, utan även en satsning på framtidens arbetsmarknad och hållbar tillväxt. Det är avgörande att fyrspårsutbyggnaden går framåt i enlighet med det tecknade avtalet, säger han.
– För Knivsta kommun är fyrspår viktigt, och vi ser fram emot att samarbeta vidare med Uppsala och Trafikverket. Det är avgörande för framtiden att resandet är enkelt och smidigt, säger hon.
I sina yttranden bedömer de tre kommunerna att Trafikverkets planförslag är väl avvägt och att prioriteringarna bör bevaras. De understryker också vikten av att i framtida planer inkludera kompletterande projekt som Mälarbanan och Nya Ostkustbanan för att stärka transporter i Norrland och mellan Arlanda och Mälarregionen.