Transportinfrastrukturens framtid: Sju regioners svar på regeringens förslag
Publicerad december 13, 2025
Publicerad december 13, 2025

Trafikverket har presenterat sin nationella plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037, vilket kommer att ligga till grund för regeringens beslut om framtida investeringar i spår, vägar och farleder. Mälardalsrådet, som representerar sju regioner, kommer den 16 december att lämna sitt remissvar. Detta svar syftar till att förbättra pendling och godstransporter i Stockholm-Mälarregionen.
I Stockholm-Mälarregionen, där en betydande del av Sveriges befolkning bor, bidrar invånarna till hälften av landets BNP. Varje år transporteras 150 miljoner ton gods till och från regionen. Dessutom pendlar 850 000 personer dagligen över kommungränserna för arbete.
Investeringar i transportinfrastruktur är avgörande för samhället, och en ny rapport från Mälardalsrådet visar att den samhällsekonomiska nytta kan uppgå till 222 miljarder kronor om regeringen investerar i regionens infrastruktur. Regeringen måste prioritera samhällsekonomiska vinster vid beslut om den nationella planen.
Det är viktigt att regeringen förverkligar tidigare beslutade åtgärder utan ytterligare förseningar. Stockholm-Mälarregionen ser positivt på fortsatta och nya satsningar som Ostlänken och Förbifart Stockholm, men det finns också brister som behöver åtgärdas, inklusive viktiga investeringar på Mälarbanan och Svealandsbanan.
Mälardalsrådet påpekar behovet av investeringar på Mälarbanan västerut tills de planerade åtgärderna byggs klart genom Sundbyberg och Solna, med nya spår mellan Örebro och Västerås som ett exempel. Gotlands tillgänglighet till fastlandet måste säkerställas, och färjetrafik bör integreras i regeringens infrastrukturplan.
Järnvägsunderhållet kräver också förstärkningar, och stationsavgiften för tågresenärer vid Arlanda C bör avskaffas. Dessutom är det viktigt att åtgärda den brist på kompetens som nu hotar genomförandet av den nationella infrastrukturplanen.
Regeringen står inför beslut om transportinfrastruktur värderad till 1171 miljarder kronor. Mälardalsrådet, genom sin transportpolitiska samverkan En Bättre Sits, har utvecklat en klar plan för vilka prioriteringar som bör göras i regionen. Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för kommuner och regioner i Stockholm-Mälarregionen, med fokus på infrastruktur och kompetensförsörjning.