Risken för ökade vägtransporter vid öppnandet av Fehmarn Bält-förbindelsen
Publicerad november 28, 2025
Publicerad november 28, 2025

Fehmarn Bält-förbindelsen kan bli en betydande drivkraft för tillväxt och hållbara transporter i Europa. En ny rapport indikerar emellertid att Sverige och Danmark kan riskera att hamna på efterkälken. En ökning av lastbilar på vägarna med 120 procent är nu en sannolikhet, om inte investeringar görs i järnvägsinfrastrukturen. Situationen är akut.
Rapporten ”Rail Freight with the Fehmarn Belt fixed link”, som presenterades av Greater Copenhagen och STRING 2023, visar att denna förbindelse har potential att omvandla transportsektorn och skapa betydande tillväxt i Sverige och Danmark. För att realisera denna potential krävs dock investeringar i järnvägsinfrastrukturen för att undvika flaskhalsar och kapacitetsproblem.
De brister som redan finns i järnvägssystemet gör att allt mer gods transporteras på väg snarare än på järnväg. Rapporten varnar för att med den ökade godsmängd som Fehmarn Bält-förbindelsen medför, kommer vägtransporterna att öka med 120 procent.
Nu har Greater Copenhagen och STRING publicerat rapporten ”Rail Freight with the Fehmarn Belt Fixed Link. Unlocking the Potential”, som är en uppföljning till 2023 års rapport. Denna nya rapport bekräftar att situationen har förvärrats. Arbetet med att åtgärda flaskhalsar har inte prioriterats.
Rapporten identifierar fortsatt befintliga flaskhalsar som hindrar järnvägens konkurrenskraft och ökar lastbilstrafikens marknadsandelar, vilket kan leda till svårigheter att vända utvecklingen. Vidare påpekas att de potentiella tidsvinsterna som Fehmarn Bält-förbindelsen kan erbjuda, försvinner på grund av flaskhalsarna.
Jan Juul Christensen, Managing Director för Greater Copenhagen, säger:
– Rapporten visar, att Sverige och Danmark måste påskynda planerade investeringar och så snabbt som möjligt ta beslut om fler. Vi riskerar att inte bara stå inför en klimat- och trafiksäkerhetsmässig utmaning, men också att missa möjligheten att utnyttja Fehmarn Bält-förbindelsens fulla potential för investeringar, företagsetableringar, tillväxt och utveckling. Sverige och Danmark kommer helt enkelt missa tåget, om vi inte agerar nu.
Thomas Becker, CEO för STRING, säger:
– Rapporten talar sitt tydliga språk och visar att vi inte längre står inför ett framtida behov, utan en helt akut uppgift – något som den nuvarande säkerhetssituationen i Europa understryker. Fehmarn Bält-förbindelsen kommer att skapa en ny dynamik för både gods- och passagerartrafik i hela Nordeuropa. Men om infrastrukturen på båda sidor av tunneln inte hänger med riskerar vi att flaskhalsar och bristande kapacitet bromsar denna utveckling och försvagar de vinster som förbindelsen annars kan leverera.
Rapporten föreslår konkreta åtgärder för att mildra problemen, vilket inkluderar beslut om en ny kombiterminal i Ringsted, en bilateral utredning mellan Sverige och Danmark för att öka kapacitet och tillgänglighet över Öresund, samt utredningar om nya rangerbangårdar i Malmö och fyrspår mellan Göteborg och Kungsbacka. Södra stambanan är Sydsveriges största flaskhals och det är viktigt att prioritera fyrspårsutbyggnaden mellan Lund och Hässleholm.