X
Nordic region's business magazine • oktober 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Oro för batterikvalitet påverkar begagnatmarknaden för elbilar

Publicerad oktober 11, 2025

Batteriets skick blir allt mer centralt vid värdering av begagnade elbilar. Eftersom batteriet är den mest kostsamma delen av bilen, påverkar dess hälsa både priset och köparens trygghet, säger hon.


Marknaden präglas av osäkerhet. Det saknas standardiserade metoder för att mäta batteriets hälsa, den så kallade State of Health (SoH). Olika aktörer använder egna modeller vilket ger varierande och icke-jämförbara resultat. ”Det skapar osäkerhet för både köpare och säljare,” säger hon.


Trots att moderna elbilsbatterier vanligtvis tappar endast 1–2 procent kapacitet per år, är oro över livslängden och kostnaderna för batteribyte en stor anledning till tvekan bland potentiella köpare.


Elbilar har inbyggda system för att beräkna SoH, men många tillverkare visar inte denna information för användaren. Nya EU-regler (Euro 7) ska dock ändra detta, genom att alla nya personbilar från 2025 måste kunna visa batterihälsan på displayen och vid besiktning.


För äldre fordon som saknar information om batterihälsan finns flera oberoende företag som erbjuder diagnostiktester. Dessa tester hämtar data direkt från bilens system, men metoderna varierar, vilket kan ge olika resultat. Vissa tester simulerar även laddningscykler för att analysera batteriets prestanda.


Auktionsplattformen KVD har tagit fram ett eget testprotokoll med 170 kontrollpunkter för elbilar. Här mäts batteriets skick på en tregradig skala, där tre stjärnor indikerar att batteriet är i mycket gott skick. ”Skalan gör det enklare för köpare att förstå resultatet,” säger hon.


Enligt Euro 7-förordningen måste elbilsbatterier efter 5 år eller 100 000 km behålla minst 80 % av sin kapacitet. Efter 8 år eller 160 000 km får nivån inte understiga 72 %. Reglerna träder i kraft för lätta fordon 2025 och för tunga fordon 2027.


De nya reglerna förväntas öka transparensen kring batterihälsan, vilket i sin tur kan stärka förtroendet på begagnatmarknaden. ”På kort sikt kommer behovet av oberoende tester att kvarstå, men på längre sikt kommer de främst att användas för att verifiera tillverkarnas uppgifter,” säger hon.

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.