Oro för batterikvalitet påverkar begagnatmarknaden för elbilar
Publicerad oktober 11, 2025
Publicerad oktober 11, 2025

Batteriets skick blir allt mer centralt vid värdering av begagnade elbilar. Eftersom batteriet är den mest kostsamma delen av bilen, påverkar dess hälsa både priset och köparens trygghet, säger hon.
Marknaden präglas av osäkerhet. Det saknas standardiserade metoder för att mäta batteriets hälsa, den så kallade State of Health (SoH). Olika aktörer använder egna modeller vilket ger varierande och icke-jämförbara resultat. ”Det skapar osäkerhet för både köpare och säljare,” säger hon.
Trots att moderna elbilsbatterier vanligtvis tappar endast 1–2 procent kapacitet per år, är oro över livslängden och kostnaderna för batteribyte en stor anledning till tvekan bland potentiella köpare.
Elbilar har inbyggda system för att beräkna SoH, men många tillverkare visar inte denna information för användaren. Nya EU-regler (Euro 7) ska dock ändra detta, genom att alla nya personbilar från 2025 måste kunna visa batterihälsan på displayen och vid besiktning.
För äldre fordon som saknar information om batterihälsan finns flera oberoende företag som erbjuder diagnostiktester. Dessa tester hämtar data direkt från bilens system, men metoderna varierar, vilket kan ge olika resultat. Vissa tester simulerar även laddningscykler för att analysera batteriets prestanda.
Auktionsplattformen KVD har tagit fram ett eget testprotokoll med 170 kontrollpunkter för elbilar. Här mäts batteriets skick på en tregradig skala, där tre stjärnor indikerar att batteriet är i mycket gott skick. ”Skalan gör det enklare för köpare att förstå resultatet,” säger hon.
Enligt Euro 7-förordningen måste elbilsbatterier efter 5 år eller 100 000 km behålla minst 80 % av sin kapacitet. Efter 8 år eller 160 000 km får nivån inte understiga 72 %. Reglerna träder i kraft för lätta fordon 2025 och för tunga fordon 2027.
De nya reglerna förväntas öka transparensen kring batterihälsan, vilket i sin tur kan stärka förtroendet på begagnatmarknaden. ”På kort sikt kommer behovet av oberoende tester att kvarstå, men på längre sikt kommer de främst att användas för att verifiera tillverkarnas uppgifter,” säger hon.