Volvo Lastvagnar når en miljon uppkopplade lastbilar
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Volvo Lastvagnar strävar efter att skapa lastbilar som är säkra, effektiva, och alltid tillgängliga för sina ägare genom digitala tjänster. Dessa avancerade fordon är utrustade med sofistikerad mjukvara, liknande den som används i personbilar. Med över en miljon uppkopplade Volvolastbilar globalt kan företaget erbjuda ett brett spektrum av tjänster.
”Med hjälp av uppkopplade tjänster kan vi stötta våra kunder och förare på så många sätt – genom att optimera drifttiden, sänka energiförbrukningen och göra hela driften av lastbilen effektivare och säkrare. Det är fantastiskt att vi nu har en miljon uppkopplade Volvolastbilar ute på vägarna,” säger hon.
Volvos tjänster delas in i två huvudområden: tillgänglighet och produktivitet. Tillgänglighetstjänsterna använder trådlös teknik för att övervaka och spåra fordon på distans samt förutse fel, vilket minimerar stillestånd. Slitaget på viktiga komponenter övervakas för att optimera serviceplanering.
”Som det arbetsredskap lastbilen är för ett åkeri eller transportföretag måste den hålla sig på vägen för att leverera värde. Här kan våra tjänster verkligen bidra,” säger hon och understryker vikten av att lastbilar är i drift för samhällets funktion.
Volvos produktivitetstjänster syftar till att förbättra kundernas verksamhet och sänka kostnader, bland annat genom vagnparkshantering och planeringsverktyg. Tjänsterna hjälper också förare att förbättra bränsleeffektiviteten och säkerheten.
Uppkopplade lastbilar är också avgörande för Volvos innovationsarbete. Den data som samlas in analyseras för att ge insikter om användningen av lastbilar, vilket främjar snabbare produktutveckling och innovativa lösningar.
”Uppkoppling är en mycket viktig del av omvandlingen av den här branschen. Med hjälp av avancerade analysmetoder och AI kan vi analysera stora mängder data och använda resultaten i vår produktutveckling,” avslutar hon.
Volvo Connect är namnet på plattformen som ger kunderna tillgång till Volvos digitala tjänster.