Södra introducerar eldriven lastbil för hållbar transport
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
Under 2024 beslutade Södra att investera i en eldriven tung lastbil som ska införlivas i företagets logistiksystem. Denna lastbil sätts nu i drift för att användas inom produktionsverksamheten, och under de kommande två åren kommer dess användning att utvärderas i praktiken. Det här initiativet syftar till att minska miljöpåverkan från flistransporter och utgör ett avgörande steg mot Södras strävan mot klimatneutralitet.
Investeringen i den eldrivna lastbilen är en del av Södras långsiktiga plan att övergå till fossilfria transporter. Fordonet, som är tillverkat av Scania, kommer att laddas med egenproducerad fossilfri energi och användas för transporter av flis i regionerna Blekinge och östra Småland. Södra har inlett en utvärderingsperiod som kommer att pågå fram till 2027, med en planerad daglig körsträcka på cirka 40 mil.
Utvärderingen kommer att analysera lastbilens prestanda samt identifiera områden för förbättring och stödja planeringen för en mer omfattande elektrifiering av Södras fordonsflotta.
– Med elflisbilen tar vi ett viktigt steg mot fossilfria transporter i skogsindustrin. Vi har redan investerat i laddinfrastruktur för att möta behovet hos tyngre transporter. Genom att testa tekniken i vår vardag samlar vi värdefulla erfarenheter som kan bidra till en mer hållbar framtid, både för Södra och för samhället i stort, säger en representant för Södra.
Den eldrivna lastbilen är en Scania 45R som har en lastkapacitet på upp till 64 ton samt en räckvidd på 25–30 mil per laddning. Lastbilen är försedd med tre integrerade elmotorer som ger en effekt på 610 hk och har en batterikapacitet på 624 kWh, vilket gör den idealisk för regionala transporter. Laddningen kan ske med en effekt på upp till 375 kW, vilket möjliggör en laddningstid på cirka en timme.
Lastbilen kommer att integreras i Södras reguljära rutter och bli en naturlig del av företagets lastbilsflotta. Utvärderingen kommer också att fokusera på ruttoptimering och fordonets prestanda noggrant. Resultaten från detta projekt kommer att ligga till grund för planeringen av en större elektrifiering av Södras fordonsflotta.
Under det senaste året har Södra genomfört en betydande utbyggnad av laddinfrastrukturen vid sina anläggningar i Mörrum, Mönsterås, Orrefors och Långasjö. Detta är en viktig förberedelse för att hantera laddningen av de eldrivna tunga lastbilarna i den ordinarie verksamheten. Energimyndigheten har beviljat ett bidrag på 5,2 miljoner för dessa laddstationer.
Elflisbilen är ett av många initiativ som Södra vidtar för att stödja fossilfria transporter. I slutet av 2024 kommer företagets första eldrivna lastbil att sättas in i ett pilotprojekt för transporter av massa mellan Värö och hamnterminalerna i Göteborg och Varberg. Södra strävar efter att vara ledande i samhällets övergång till klimatneutralitet och arbetar aktivt med att identifiera förbättringar i verksamheten, inklusive elektrifiering av arbetsmaskiner och transporter.