Bilhandlare och kostnader: En analys av branschens utmaningar
Publicerad augusti 13, 2025
Publicerad augusti 13, 2025
Det finns flera faktorer som bidrar till att bilhandlare ådrar sig kostnader som de inte borde behöva ta. Enligt Bo Ericsson på Branschföreningen Fordonsjuristen handlar det ofta om bristande kännedom och rutiner.
Handlare strävar efter att upprätthålla ett gott rykte och undviker därför ibland kostnader, trots att de inte har någon skyldighet att stå för dem. Bo Ericsson påpekar att många har begränsad kunskap om lagar som konsumentköplagen och köplagen.
Dåligt utformade avtal och bristande information i annonser är också vanliga problem. Varudeklarationer (VDN) är ofta felaktigt ifyllda eller saknar underskrifter, vilket resulterar i ytterligare komplikationer.
Det är inte ovanligt att försäljare, medvetet eller omedvetet, vilseleder köpare. Detta leder till konflikter och kostnader som skulle kunna undvikas med bättre information och avtal, säger hon.
Bo Ericsson, med erfarenhet från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), betonar vikten av att handlare får rätt stöd för att undvika att hamna i problem. Hon uttrycker att det är beklagligt att se hur handlare ofta upprepar sina misstag.
Det är ingen lösning att avstå från att gå med i branschföreningar, menar hon. När väl problemen dyker upp söker handlaren ofta hjälp från jurister utan specialistkompetens, vilket kan leda till högre kostnader och mindre effektiva lösningar.
En klok strategi för handlare är att investera i förebyggande åtgärder genom att ansluta sig till branschföreningar. Bo Ericsson avslutar med att säga: ”Det är en investering i kundnöjdhet, trygghet, kompetens och långsiktig lönsamhet.”