Trafikverket avbryter kontrakt och reviderar kostnader för Västlänken
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025

Trafikverket har under en lång tid kämpat mot de oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i projektet vid Korsvägen i Västlänken. Nu har de beslutat att häva kontraktet med WLC, eftersom förtroendet har förbrukats.
Under fem år har Trafikverket genomfört flera granskningar för att få klargöranden från entreprenören. Den senaste granskningen visar på systematiska brister och fel som WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sverige AB) har fått chansen att svara på. Eftersom rimliga svar uteblivit, har beslutet att häva kontraktet tagits.
– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger hon.
Trafikverkets granskning visar att WLC har gynnat egna och närstående företag genom upphandlingar. Det har även funnits en egen vinning i val av tekniska lösningar, vilket resulterat i höga kostnader. Entreprenören har brutit mot sina skyldigheter gällande kontraktsadministration och ekonomistyrning, vilket belastar skattebetalarna.
– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att kunna leverera en pålitlig och modern järnväg, fortsätter hon.
Trafikverket bedömer att kostnadsprognosen för Västlänken kommer att uppgå till 49,3 miljarder kronor i september 2025, inklusive återkrav på 7,5 miljarder från flera kontrakt. De kommer att föreslå hur finansieringen av kostnadsökningen kan genomföras i den nationella planen den 30 september. Målet är att färdigställa projektet år 2030.