Stockholms tunnelbana firar 75 år med stor festlighet
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025

Den 1 oktober markerar en viktig händelse då Stockholms tunnelbana fyller 75 år. SL och Spårvägsmuseet planerar att fira detta jubileum med en rad aktiviteter under oktober och genom hela hösten. Bland annat kommer veterantåg att ställas upp i Liljeholmen och museet inviger den nya utställningen ”Tunnelbanan – i takt med tiden”.
Den första tunnelbanelinjen, Gröna linjen, invigdes år 1950 mellan Slussen och Hökarängen. Detta markerade starten på en omfattande utbyggnad som fortskred genom 50-, 60- och 70-talen. Berättelsen om tunnelbanans tillkomst speglar hur städer utvecklas i takt med befolkningsökning och teknologiska framsteg.
Jubileet av tunnelbanans 75-årsdag kommer att firas på flera sätt. Den 1 oktober anordnas ett event mellan 12.00 och 15.00 i mittenvagnen på ett tunnelbanetåg på Gröna linjen. En brasstrio kommer att underhålla resenärer, och personalen kommer att bära uniformer från olika tidsepoker.
Den 5 oktober mellan 12.00 och 15.00 hålls ett tårtkalas i Liljeholmen där allmänheten kan se ett veterantunnelbanetåg. Besökare får möjligheten att kliva ombord och personal samt experter på tunnelbanans historia kommer att dela med sig av sina kunskaper.
Utställningen ”Tunnelbanan – i takt med tiden” öppnar den 1 oktober på Spårvägsmuseet. Den fokuserar på hur staden, tekniken, människorna och kulturen har förändrats sedan tunnelbanans invigning 1950. Utställningen ger en djupgående insikt i tunnelbanans påverkan på Stockholms stadsutveckling och sociala liv.
Historien om tunnelbanan är fascinerande och illustrerar hur städer anpassar sig till befolkningstillväxt och teknologiska framsteg. I slutet av 1800-talet växte Stockholm snabbt, och behovet av mer kapacitetsstark kollektivtrafik blev uppenbart på grund av den ökade trängseln.
På 1950-talet fanns en stark framtidstro, och bygget av Stockholms tunnelbana blev en del av en modernisering som syftade till jämlikhet och social sammanhållning. Tunnelbanan består av tre huvudlinjer: Gröna, Röda och Blå linjen. Gröna linjen var den första att invigas, följt av Röda linjen 1964 och Blå linjen 1975.
Under åren har tunnelbanesystemet expanderat från den första linjen till nuvarande nätverk med 100 stationer. Idag är tunnelbanan dimensionerad för en storstad och fortsätter att växa med hjälp av dagens tekniska framsteg.
Stockholms tunnelbana är känd som ”världens längsta konstutställning”, där 94 av stationerna har konstverk av olika konstnärer, vilket började som en idé under 1950- och 60-talen för att försköna kollektivtrafiken.