Startskott för Stockholms Gula tunnelbanelinje mot Älvsjö
Publicerad oktober 7, 2025
Publicerad oktober 7, 2025

Bygget av Gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö har nu inletts. Detta projekt genomförs i samarbete mellan staten, Region Stockholm och Stockholm stad som en del av Sverigeförhandlingen från 2017.
”Idag är en historisk dag i dubbel bemärkelse. För exakt 75 år sedan invigdes Stockholms första tunnelbana och idag tar vi ett första spadtag för en helt ny tunnelbanelinje. Den nya gula linjen kommer möjliggöra nya resvägar och dramatiskt kortare restider för framtidens stockholmare,” säger hon.
Gula linjen får en unik profil inom Stockholms tunnelbanesystem. Till exempel kommer självkörande tåg att användas, och perrongerna blir kortare med plattformsbarriärer samt hissar som ersätter många rulltrappor.
”Utbyggnaden av tunnelbanan är en katalysator för vår tillväxt och konkurrenskraft. Det är genom tillväxtfrämjande investeringar som vi skapar förutsättningar för näringslivet att växa, vilket är helt nödvändigt för vårt framtida välstånd,” säger han.
Linjen kommer att omfatta sex stationer: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö. Den förväntas avlasta de centrala delarna av tunnelbanenätet, särskilt T-centralen. År 2050 räknar man med att upp till 75 000 personer kommer att använda den nya linjen varje dag.
”Dagens spadtag är en tydlig signal om att vi fortsätter ta ansvar för en mer sammanhållen och klimatsmart Stockholmsregion. Vi gör nödvändiga infrastrukturinvesteringar för att vår region ska kunna fungera både idag och för framtida generationer,” säger hon.
Den totala kostnaden för projektet uppgår till 13,7 miljarder kronor i 2016 års penningvärde. Region Stockholm har även avsatt ytterligare 1,27 miljarder kronor för att möjliggöra den moderna tekniken med förarlösa tåg, plattformsbarriärer och ballastfria spår.
Byggtiden för projektet beräknas vara omkring nio år.