Scanias innovativa drivlinor: en kombination av hållbarhet och prestanda
Publicerad september 17, 2025
Publicerad september 17, 2025

Scania presenterar en ny drivlineplattform, baserad på Super-lastbilsmotorn, som inkluderar både förbrännings- och laddhybriddrivlinor för bussar och turistbussar. Denna plattform anpassar sig efter olika krav och möjliggör en betydande minskning av bränsleförbrukning samt uppfyller krav för nollutsläppszoner vid långväga transporter.
Med tanke på rådande politiska och tekniska förändringar, där nya utsläppsregler och lokala hållbarhetslagar skapar osäkerhet för operatörer inom buss- och turistbusssektorn, lanserar Scania två nya drivlinor. Den Scania Super-förbränningsdrivlinan, känd för sin bränsleeffektivitet, är företagets mest effektiva och kostnadsbesparande hittills, vilket ger operatörer en pålitlig lösning för sina transporter.
Den nya laddhybriden (PHEV) erbjuder ett kostnadseffektivt alternativ för kunder som vill minska både kostnader och koldioxidutsläpp. Samtidigt ger den en förstklassig upplevelse för längre resor och möjliggör körning i nollutsläppszoner. Plattformens kapabiliteter gör det möjligt för operatörer att välja en lösning som är skräddarsydd för deras specifika behov.
Scania Super ger upp till 8 procent lägre bränsleförbrukning och utsläpp, vilket gör det till en idealisk lösning för många långväga transporter. Den nya 13-liters motorn, kombinerad med Scania Opticruise-växellådan, innebär både en minskning av ägandekostnader och CO2-utsläpp, vilket är avgörande i dagens miljömedvetna samhälle.
Den nya motorn är designad för att klara upp till två miljoner kilometer, vilket visar Scanias åtagande för hållbarhet. Dessutom har drifttiden förbättrats genom att alla motorfilter är placerade på motorns