Nytt avtal för Norrbotniabanan – GRK:s mark- och broarbeten påbörjas 2025
Publicerad december 20, 2025
Publicerad december 20, 2025

GRK har tilldelats uppdraget att genomföra markarbeten och bygga broar för Norrbotniabanan i norra Sverige. Avtalet, värt cirka 158 miljoner kronor, undertecknades med Trafikverket den 18 december 2025. Arbetet beräknas starta 2025 och vara klart senast 2027.
Norrbotniabanan är en ny kustjärnväg på 270 kilometer mellan Umeå och Luleå. Detta infrastrukturprojekt är av stor betydelse för utvecklingen av norra Sverige och delas upp i flera etapper. Den sista sträckan mellan Skellefteå och Luleå planeras att påbörjas senast 2033.
”Vi har varit starka inom kompetens- och anläggningsbyggande i norra Sverige. Detta projekt stärker vår position och kompletterar den svenska markverksamhetens orderstock,” säger hon. Carl Andersson, vd för GRK Sverige AB.
Projektet omfattar markarbeten och byggandet av tre broar, varav en är designad för trafik och två är ekodukter som underlättar djurens passage. GRK kommer att utföra jord- och bergschakt samt bygga banvallar för järnvägen. Vidare inkluderar projektet omledningsvägar och servicevägar längs banan.
Det görs också investeringar i olika typer av räcken, bullerskydd och viltstängsel. Sverige gör stora satsningar på järnvägar och många viktiga förbindelser, såsom Malmbanan och Ostlänken, byggs och renoveras de kommande åren.
”Vi har kommit med i ett av Norrbotniabanans delprojekt i ett tidigt skede. Vårt projekt ligger i Umeå kommun mellan Pålböleån och Gryssjön,” säger hon. En del av banan, särskilt sträckan mellan Skellefteå och Luleå, är fortfarande i planeringsstadiet.
Foto: Patrick Degerman