Nordiska företag kämpar med AI-avkastning jämfört med Europa
Publicerad december 20, 2025
Publicerad december 20, 2025

En ny studie från Deloitte visar att nordiska företag satsar lika mycket på artificiell intelligens (AI) som sina europeiska motsvarigheter, men får inte samma avkastning på sina investeringar. Endast en tredjedel av dessa företag rapporterar resultat från sina mest framgångsrika AI-projekt inom två år, medan nästan hälften av företagen i övriga Europa gör det.
”Antingen har nordiska företag en striktare syn på vad som definierar ett framgångsrikt AI-projekt, eller så måste de börja se AI som en strategisk möjlighet och våga tänka större än bara teknik för att komma ikapp sina europeiska konkurrenter,” säger hon.
Enligt studien lägger 70 procent av nordiska företag minst 10 procent av sin IT-budget på AI, och en fjärdedel investerar över 20 procent. Trots detta ser endast 33 procent av dessa företag resultat inom två år, jämfört med 43 procent i andra delar av Europa.
För snabbare resultat, där fördelarna uppnås på mindre än ett år, är skillnaden ännu mer markant, vilket gynnar de europeiska företagen. ”Majoriteten av de nordiska respondenterna uppger att avkastningen på AI-investeringar är 40 procent eller högre. För många branscher är detta normalt sett en mycket attraktiv investering,” fortsätter hon. ”Men jämfört med resten av Europa förväntar sig nordiska företag att fördelarna kommer över längre tid.”
En bidragande faktor till den långsammare avkastningen kan vara hur AI-arbetet organiseras. I Norden är det oftare IT-chefen som driver AI-initiativen (32 procent) jämfört med i övriga Europa (23 procent). Dessutom har färre nordiska företag en dedikerad Chief AI Officer (13 procent jämfört med 20 procent i Europa).
AI är också mindre integrerat i den övergripande affärsstrategin i Norden, där bara 58 procent anser att AI är en del av strategin, i kontrast till 65 procent i Europa. ”När AI främst drivs av IT-chefen ligger fokus ofta på tekniska lösningar och kapacitetsuppbyggnad, snarare än att förändra affärsmodeller och processer,” förklarar hon. ”Det skiljer sig från andra ledningsperspektiv, där en Chief Strategy Officer ser AI som en strategisk möjlighet för konkurrensfördelar.”
Undersökningen, benämnd AI ROI: The paradox of rising investment and elusive returns, inkluderade 1 742 respondenter i 13 europeiska länder, med 266 svarande från de nordiska länderna. Samtliga hade ansvar för AI-relaterade beslut och arbetade i företag med en årlig omsättning över 500 miljoner dollar samt fler än 1 000 anställda.