Framtidens företag: AI som kärnteknologi för verksamhetsutveckling
Publicerad december 16, 2025
Publicerad december 16, 2025

När AI övergår från att vara enbart ett experiment till en fullständig implementering, måste företag anpassa sina IT-strukturer, ledningsmodeller och interna kulturer för att maximera AI-investeringarnas avkastning.
– Det verkliga problemet är inte AI i sig, utan den kulturella och mentala förändring som krävs för att verksamheter ska kunna frigöra hela sin AI-potential, säger hon.
Snowflake förutspår tre centrala trender för AI i 2026 som medför betydande förändringar för företag.
För det första minskar komplexiteten inom IT, där företag i allt högre grad kommer att använda AI-first-plattformar istället för en mängd olika SaaS-verktyg. Detta kommer att effektivisera processer och sänka kostnader, men medför också nya styrningsutmaningar.
För det andra kommer CDO:n att ta en ny position som AI-COO. Denna person kommer att omfatta ansvar för både resultat och affärsvärde från AI-systemen. Också utformning av AI-strategin blir centralt för denna roll framöver.
Slutligen kräver AI-implementering att företagsledningen tar ett större ansvar för förändringshantering. För att säkerställa framgång måste ledningen utveckla tydliga riktlinjer och skapa förtroende för AI-lösningar.
AI kommer att bli en grundläggande komponent i företagsdrift, påverka beslutsfattande och konkurrenskraft.