Förändra vår syn på begagnade bildelar för en hållbar framtid
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Vi diskuterar ofta frågor kring hållbarhet och cirkulär ekonomi, men missar en central aspekt – begagnade bildelar. Det är här vi kan göra en betydande skillnad, både för miljön och ekonomin. Frågan kvarstår: Vill vi verkligen förändra, eller är vi nöjda med att bara prata om det?
Nuvarande moms på begagnade bildelar är en hinder. Dessa beskattas på samma sätt som nya delar, vilket är ologiskt. Om vi menar allvar med att skapa ett cirkulärt samhälle bör dessa delar befrias från moms. Det skulle göra återanvändning mer attraktivt och stimulera en underutnyttjad marknad.
Potentialen inom fordonsbranschen är stor. Verkstäder skulle kunna öka användningen av begagnade delar dramatiskt. Detta skulle inte bara förlänga bilarnas livslängd, utan också minska behovet av nytillverkning och därmed minska utsläpp och resursförluster.
Försäkringsbolagen har också ett ansvar här. Dagens incitament gynnar nya delar mer än begagnade, vilket är oacceptabelt. Genom att höja ersättningen för begagnade bildelar kan en förändring ske mot mer hållbara reparationsmodeller.
Sverige nådde sin Overshoot Day den 10 april, en påminnelse om att vi konsumerar mer än vi faktiskt har tillgång till. Vi kan inte längre skjuta upp omställningen bland bilreparationer. Genom att integrera begagnade bildelar i vår framtida verksamhet kan branschen bidra till en mer hållbar lösning.
För att åstadkomma en verklig förändring måste vi agera nu. Det är hög tid att vi börjar betrakta begagnade bildelar som en självklar del av bilreparationer.