Trelleborgs Hamns framtidssäkrade transporter
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

Trelleborgs Hamn spelar en central roll i Sveriges transportstruktur och hanterar cirka 30 procent av landets RoRo-enheter. Som Skandinaviens största RoRo-hamn integreras väg-, järnvägs- och sjötransport i ett kontinuerligt flöde av gods. Varje dag lastas lastbilar och trailers för vidare färd till Europa.
Med ökade krav på klimatvänliga transporter, hur ser hamnens anpassning ut? Malin Collin, vd för Trelleborgs Hamn, delar med sig av insikter.
Hamnens investeringar är avgörande för att möta framtida behov. Trelleborgs Hamn, som är en viktig knytpunkt för import och export, har gjort betydande investeringar i sin infrastruktur för att säkerställa effektivitet och miljövänlighet.
Malin säger:
”Detta krävs för att framtidssäkra hamnens funktion i ett transportlandskap som förändras snabbt och där hållbara lösningar inte längre är ett val utan en nödvändighet.”
En stor förändring är hamnens självförsörjning på el genom två nya vindkraftverk som producerar 15 miljoner kWh årligen. Hamnen använder endast en tredjedel av denna el, medan överskottet går till elnätet.
Från 2030 kommer EU:s lagar kräva att fartyg ansluts till landström i större hamnar, vilket ökar energibehovet. För att minska utsläpp och buller, byggs nu landströmsanslutningar för flera färjor.
Malin påpekar:
”Detta är ett tydligt exempel på hur vi tillsammans med våra rederipartners driver på utvecklingen mot en mer hållbar maritim sektor.”
Hamnens förberedelser för kommande generationer av fartyg fortsätter med fokus på mer energieffektiva alternativ. Unity Lines nya fartyg kommer snart att trafikera linjen mellan Trelleborg och Polen, vilket är ett viktigt steg.
TT-Line planerar dessutom att införa nya LNG-hybridfartyg som kommer att bidra till minskade utsläpp. Dessa investeringar ställer samtidigt krav på hamnens energisystem.
Malin nämner:
”Att våra rederikunder investerar i moderna och mer miljövänliga fartyg är helt i linje med den omställning som pågår i hela branschen.”
Trelleborgs Hamn har som mål att vara Europas mest hållbara RoRo-hamn och sikta mot nettonollutsläpp till 2040. Detta inkluderar alla utsläpp kopplade till hamnens verksamhet.
Malin förklarar:
”Det kan verka ambitiöst, men vi når det genom att arbeta med hela värdekedjan.”
För att öka den intermodala transporten är det avgörande att fler gods flyttas från väg till järnväg. Detta minskar utsläppen och avlastar vägnätet.
Malin nämner:
”Vi behöver öka vår kapacitet på bangården för att kunna köra fler tåg, men det kräver också att det finns tillräcklig kapacitet i järnvägssystemet.”
Trelleborgs Hamn fortsätter att utvecklas med mål att optimera kapaciteten och möta framtida krav.