Farliga släckta bakljus i trafiken
Publicerad december 14, 2025
Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.
Från 2024 kommer nya bilar att konstrueras så att deras positionsljus även aktiverar bakljusen. Detta följer en EU-regeländring som kom efter kraftig kritik mot släckta bakljus.
– Allt började för drygt tio år sedan då EU, för att spara el, krävde att nya bilar skulle kunna stänga av halvljuset dagtid, säger en företrädare.
Det var ett allvarligt misstag som nu rättas till men som fortfarande påverkar trafiksäkerheten.
Nya regler för typgodkända bilar i EU kommer att införas 2027, då bakljus också måste inkluderas i positionsljusen, så kallade Day Time Running Lights (DLR).
Forskning från VTI visar att släckta bakljus är farliga, även vid god sikt. Studier visar att ett tänd bakljus gör det lättare att avgöra om ett fordon är i rörelse eller stillastående.
– Det spelar stor roll för trafiksäkerheten, säger en representant.
Släckta bakljus får ett fordon att se ut som om det är parkerat, vilket minskar marginalerna för andra förare.
En studie visade att 87 procent av svenska bilister anser att tända bakljus är säkrast, även under dagtid.
Samtidigt angav 76 procent att de vanligtvis kör med tända bakljus i dagsljus, medan 82 procent av trafikanterna i fältstudier saknade tydliga bakljus.
– Det finns en stor skillnad mellan självuppfattning och verkligheten, säger en talare.
Många stör sig på släckta bakljus men inser inte att de själva glömt att slå på dem. Det innebär att problemet kommer att kvarstå länge framöver trots nya regler.
För att undvika släckta bakljus måste inställningen för lyktorna ställas på påslaget halvljus.
Att lämna vredet på auto kan leda till att bakljusen förblir släckta under dagtid.
– Det är så många bilar som har den här funktionen, säger en expert.
För att hantera detta problem krävs återkommande informationskampanjer. Tio års produktion med denna konstruktion innebär att bilarna kommer att vara i trafik under lång tid.
Man måste skapa en rutin att slå på halvljuset varje gång man sätter sig bakom ratten.
Bilbranschen har ett ansvar att informera sina kunder i butiker och verkstäder, eftersom det är där bilisterna oftast befinner sig.