X
Nordic region's business magazine • december 14, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.

Från 2024 kommer nya bilar att konstrueras så att deras positionsljus även aktiverar bakljusen. Detta följer en EU-regeländring som kom efter kraftig kritik mot släckta bakljus.
– Allt började för drygt tio år sedan då EU, för att spara el, krävde att nya bilar skulle kunna stänga av halvljuset dagtid, säger en företrädare.

Det var ett allvarligt misstag som nu rättas till men som fortfarande påverkar trafiksäkerheten.
Nya regler för typgodkända bilar i EU kommer att införas 2027, då bakljus också måste inkluderas i positionsljusen, så kallade Day Time Running Lights (DLR).

Forskning från VTI visar att släckta bakljus är farliga, även vid god sikt. Studier visar att ett tänd bakljus gör det lättare att avgöra om ett fordon är i rörelse eller stillastående.
– Det spelar stor roll för trafiksäkerheten, säger en representant.

Släckta bakljus får ett fordon att se ut som om det är parkerat, vilket minskar marginalerna för andra förare.
En studie visade att 87 procent av svenska bilister anser att tända bakljus är säkrast, även under dagtid.

Samtidigt angav 76 procent att de vanligtvis kör med tända bakljus i dagsljus, medan 82 procent av trafikanterna i fältstudier saknade tydliga bakljus.
– Det finns en stor skillnad mellan självuppfattning och verkligheten, säger en talare.

Många stör sig på släckta bakljus men inser inte att de själva glömt att slå på dem. Det innebär att problemet kommer att kvarstå länge framöver trots nya regler.
För att undvika släckta bakljus måste inställningen för lyktorna ställas på påslaget halvljus.

Att lämna vredet på auto kan leda till att bakljusen förblir släckta under dagtid.
– Det är så många bilar som har den här funktionen, säger en expert.

För att hantera detta problem krävs återkommande informationskampanjer. Tio års produktion med denna konstruktion innebär att bilarna kommer att vara i trafik under lång tid.
Man måste skapa en rutin att slå på halvljuset varje gång man sätter sig bakom ratten.

Bilbranschen har ett ansvar att informera sina kunder i butiker och verkstäder, eftersom det är där bilisterna oftast befinner sig.

Mest lästa
  1. Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

  2. Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

  3. Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

my code
Fler intressanta artiklar

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…

Maskinia stärker sin service i Göteborg genom samarbete med Steens T&E

Publicerad december 14, 2025

Maskinia utvidgar sin eftermarknad i Göteborgsregionen genom att åter auktorisera Steens T&E som serviceverkstad för sina varumärken Develon, Case och Bergmann. Detta samarbete ger Maskinias kunder lokalt stöd, kortare ledtider…

Utvecklingen av säkra rastplatser i Norden fortsätter

Publicerad december 14, 2025

Drivers First fortsätter sin expansion av moderna och säkra rastplatser för tung trafik i Norden. Företaget har nyligen öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark, som erbjuder totalt 60 parkeringsplatser.…

Ökat fokus på järnvägsunderhåll för att förbättra kapaciteten

Publicerad december 13, 2025

Under det kommande året kommer den svenska järnvägen att ta emot fler tåg och genomgå omfattande banarbeten. Från och med den 14 december träder nästa års tidtabeller i kraft, med…

XPENGs framgång i innovationskategori vid Grand Prix Auto Moto 2025

Publicerad december 13, 2025

XPENG har med stolthet meddelat sin seger i innovationskategorin vid Grand Prix Auto Moto 2025. Detta erkännande inom bilsektorn hyllar årligen de varumärken och teknologier som påverkar framtidens mobilitet.Denna utmärkelse…

Transportinfrastrukturens framtid: Sju regioners svar på regeringens förslag

Publicerad december 13, 2025

Trafikverket har presenterat sin nationella plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037, vilket kommer att ligga till grund för regeringens beslut om framtida investeringar i spår, vägar och farleder. Mälardalsrådet, som…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.