X
Nordic region's business magazine • november 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Förbättringar av tonnageskatten: Positiva steg men kvarstående utmaningar

Publicerad november 22, 2025

Den 20 november presenterade regeringen en lagrådsremiss som syftar till att förbättra det svenska tonnageskattsystemet. Svensk Sjöfart uttrycker sitt gillande över de föreslagna förbättringarna, särskilt möjligheten för svenska fartyg som trafikerar mellan inhemska hamnar att omfattas av systemet.


Rederinäringen välkomnar även att specialsjöfarten, inklusive offshore- och kabelläggningsfartyg, kan inkluderas. De föreslagna förändringarna är mycket efterlängtade och utgör en grundläggande del av att stärka svensk sjöfart.


Ytterligare förbättringar omfattar förenklade regler för fartygsuthyrning och justeringar av överskrivningsfonden. Branschen har under hela processen understrukit vikten av ett konkurrenskraftigt regelverk för att den svenska tonnageskatten ska kunna stå i paritet med system i andra EU-länder.


Det är beklagligt att regeringen inte går hela vägen, särskilt när det gäller möjligheten för svenska rederier att hyra ut fartyg till dotterbolag som opererar i Europa. Detta gör det svenska systemet mindre konkurrenskraftigt jämfört med andra europeiska alternativ. Detta leder till att många rederier väljer att registrera sina fartyg i länder med mer fördelaktiga kostnadsstrukturer.


– Naturligtvis får detta inte bara negativa effekter för svensk beredskap, som står högt på regeringens dagordning, utan innebär även förlorade svenska skatteintäkter, vilket är förvånande, säger han.


En viktig aspekt att ta i beaktande är att specialsjöfarten måste kunna nyttja det sjöfartsstöd som finns inom handelssjöfarten. Detta skulle uppmuntra till anställningar på svenska avtal och främja svenskt flaggande. Utan dessa förändringar riskerar tonnageskattereformen att inte uppnå de önskade effekterna.


Svensk Sjöfart beklagar också att förenklingar som tidigare påpekats inte utretts, inklusive möjligheten att inkludera ship management i systemet.


– Vi ser fram emot ett fortsatt förbättringsarbete där branschens behov som påtalats åtgärdas. Reglerna måste göras så enkla som möjligt, och sjöfartsstödet borde återställas för att kunna omfatta alla typer av sjöfart, inklusive specialsjöfarten, säger hon.


Lagändringarna föreslås träda i kraft den 20 juli 2026 och tillämpas för första gången för beskattningsår som inleds efter den 31 december 2026.

Mest lästa
  1. Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

  2. Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

  3. Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

my code
Fler intressanta artiklar

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…

Linköping banar väg för innovativ energihantering med elbilar

Publicerad december 15, 2025

Linköping inleder ett pionjärprojekt finansierat av Vinnova för att utforska Vehicle-to-Grid (V2G)-teknik i urban miljö. Genom att ansluta parkeringsövervakningsbilar till elnätet i ett av Dukatens parkeringshus, avser projektet att studera…

Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

Publicerad december 14, 2025

Den svenska fordonsbranschen står inför nya utmaningar i takt med att antalet elbilar ökar och fordonen blir äldre. Bo Ericsson från Fordonsjuristen betonar att hanteringen av skadade batterier och elmotorer…

Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

Publicerad december 14, 2025

Sverige står inför en betydande brist på kvalificerade yrkesverksamma inom både digitala system och fysisk infrastruktur. Detta gap växer i takt med att samhället genomgår en modernisering. Från den 15…

Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

Publicerad december 14, 2025

Göteborg intensifierar sina insatser för att bli ledande inom batteri- och fordonskompetens genom initiativ som Battery Centre Gothenburg och EU-projektet Voltage. Dessa satsningar är avgörande för att möta det växande…

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.