X
Nordic region's business magazine • november 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Öresundslinjens satsning på hållbar sjöfart

Publicerad november 18, 2025

Öresundslinjen fortsätter att sträva efter att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Sverige och Danmark genom att konvertera sin tredje färja till batteridrift. Färjan Hamlet genomgår nu en omställning på varvet i Landskrona, där traditionell dieseldrift ersätts med moderna batterilösningar.


När Hamlet återvänder från varvet i början av december markerar det en betydande prestation. Färjan går från att använda fossila bränslen till en helt elektrisk drift med förnybar energi från vind, vatten och sol, säger hon.


Med tre eldrivna passagerarfärjor i drift på sträckan mellan Helsingborg och Helsingör kan Öresundslinjen stoltsera med att vara en grön sjöfartskorridor. Denna förändring bidrar till att minska den totala klimatpåverkan i området.


Sedan 2018 har färjorna Aurora och Tycho Brahe opererat på batteridrift, och i hösten 2021 installerades ett av världens största batteripack på Tycho Brahe, med en kapacitet på 6 400 kWh. Öresundslinjen var därmed det första rederiet globalt att använda elektriska Ro-Pax-färjor på en högfrekvent rutt, säger hon.


Arbetet med att konvertera Hamlet har pågått under flera år och inkluderar flera tekniska uppgraderingar. Under tidigare varvsbesök har däcken förstärkts för att stödja batteripacken och de tekniska uppdateringarna har förberetts, förklarar Kristian Durhuus, VD för Molslinjen.


När färjan är igång minskar utsläppen från den tidigare årliga nivå på 37 800 ton CO₂ till 2 500 ton. Den totala minskningen av utsläpp från de tre färjorna beräknas bli 35 300 ton CO₂ per år, vilket representerar en betydande förbättring för miljön.


Vi moderniserar våra fartyg så långt det är möjligt. Genom att implementera den senaste tekniken förlänger vi livslängden på våra fartyg så att de kan fortsätta att operera på ett hållbart och säkert sätt i många år framöver, säger hon.


Batteripaketet till Hamlet levereras av svenska Echandia, samma företag som tidigare försett Molslinjens färjor på Alslinjen och Samsølinjen med batterier. Vi är stolta över att slutföra detta hållbarhetsprojekt som initierades 2018, avslutar han.

Mest lästa
  1. Framsteg inom digital infrastruktur för onlinecasinon

  2. Investeringar i svensk infrastruktur fram till 2028

  3. Hudiksvall och Bollnäs kommun implementerar digitalt system för underhåll

my code
Fler intressanta artiklar

Olycksdrabbade vägsträckor under jul- och nyårshelgen

Publicerad december 16, 2025

Jul- och nyårshelgen är en av de mest trafiktäta perioderna på året. Under några veckor ökar trafikflödet och antalet långväga resor när människor besöker släkt och vänner. En analys från…

Framtidens företag: AI som kärnteknologi för verksamhetsutveckling

Publicerad december 16, 2025

När AI övergår från att vara enbart ett experiment till en fullständig implementering, måste företag anpassa sina IT-strukturer, ledningsmodeller och interna kulturer för att maximera AI-investeringarnas avkastning.– Det verkliga problemet…

Element Logic introducerar innovativa funktioner för effektivisering av lagerhantering

Publicerad december 16, 2025

Element Logic, en ledande aktör och den första AutoStore-partnern globalt, har nyligen lanserat nya moduler inom sin plattform eLogiq: Port Planning och Stock Management. Dessa funktioner gör det möjligt för…

AI:s framtid i Sverige: En insikt från Tobias Helmer

Publicerad december 16, 2025

AI-utvecklingen förväntas accelerera under 2026, enligt en trendanalys av Tobias Helmer, marknadschef på Dell Technologies i Sverige. Han framhäver att hastighet är en ny konkurrensfördel. I analysen framgår att skräddarsydda…

Investering i framtiden: Trafikverket lanserar nya underhållståg

Publicerad december 16, 2025

Trafikverket fortsätter att förnya järnvägsunderhållet med en stor investering i tre nya underhållståg, samt möjlighet att tilläggsbeställa två ytterligare. Denna insats syftar till att förbättra både arbetsmiljö och säkerhet. Den…

Strategiskt förvärv av MOBA Sweden av Novatron för framtida maskinkontroll

Publicerad december 16, 2025

Novatron OY har genomfört förvärvet av MOBA Sweden AB, vilket gör att företaget nu ingår i Novatron-koncernen under namnet Novatron Sweden AB. Detta förvärv representerar en betydelsefull satsning på den…

Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

Publicerad december 15, 2025

När ett familjeföretag genomgår generationsskiften ställs både kulturella och praktiska aspekter på prov. För Stål & Brandteknik AB, som har specialiserat sig på passivt brandskydd i över tre decennier, har…

Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

Publicerad december 15, 2025

Moffatt & Nichol har inlett ett betydelsefullt samarbete med Norconsult för att stödja utvecklingen av hamnar relaterade till vindkraftsprojekt i Norden.Detta partnerskap syftar till att erbjuda helhetslösningar för hamnar, vilket…

Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

Publicerad december 15, 2025

Luleå Hamn har nyligen avslutat den första etappen av en omfattande infrastrukturförbättring, vilket kommer att öka trafik- och godsvolymerna.”Vi möter kundernas behov av flexibla och hållbara transporter,” säger hon.I maj…

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.