X
Nordic region's business magazine • oktober 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Analys av tågurspårningar i Västernorrland

Publicerad oktober 24, 2025

En ny analys från Sweco visar att kraftiga skyfall, som översteg järnvägens avvattningskapacitet, tillsammans med branta sluttningar, ledde till tågurspårningar i Västernorrland i september. Resultaten indikerar ett akut behov av underhåll av infrastrukturer som är utsatta för extremväder.


”Det här är den första analysen av vad som låg bakom urspårningarna vid Prästmon och Stugusjön i samband med skyfallen i september i år. Systemen för att leda bort och dränera vatten klarade inte av det kraftiga regnet.”, säger hon.


Den 6–7 september 2025 drabbades Västernorrland av extremt kraftiga regn, vilket fick allvarliga konsekvenser för godstrafiken, särskilt inom skogssektorn. Sweco har på uppdrag av Skogsindustrierna utrett orsakerna bakom urspårningarna.


Vid Prästmon och Stugusjön registrerades nederbörd som inträffar statistiskt vart 50:e respektive 200:e år. Det var betydligt mer än vad dräneringssystemen klarade av. Vattnet samlades snabbt på ytan på grund av branta terränger.


Den enda trumman under järnvägen vid Stugusjön var inte dimensionerad för de extrema mängderna regn. Därför kunde vattnet inte ledas bort, vilket resulterade i skador längs banvallen. Vid Prästmon överbelastades alla dräneringssystem längs väg och järnväg.


Swecos analys indikerar att urspårningarna hade kunnat inträffa oavsett skogens ålder eller avverkning. Vid normal nederbörd skulle avrinningen från en nyligen avverkad skog höjas något, men under kortvariga, intensiva regn kan ingen mark absorbera vattnet effektivt.


Analysen konstaterar att järnvägen norr om Prästmon också skadades, oavsett om det fanns skogliga föryngringsytor eller ej. Skogsbilvägar i området kan ha fungerat som kanaler för vattenflöden, men de påverkar inte den totala vattenvolymen som når järnvägen.


”75 procent av Sveriges vägnät är enskilda vägar. I skogen behöver både skogsägare och andra människor dessa vägar.”, säger hon. Det behövs mer resurser och rådgivning för klimatanpassning av vägar.


Händelserna visar tydligt att järnvägens avvattningssystem inte är dimensionerade för extremväder. Den gamla trumman vid Stugusjön representerar inte moderna metoder för vattenavledning.


”Områden med infrastruktur i utsatta områden måste planeras och underhållas för att klara kraftiga regn och ökad påfrestning från extremväder.”, fortsätter hon. Detta arbete har inletts av Trafikverket, som prioriterar vissa stråk.


”Vi ser nu fram emot kommande myndighetsutredningar som kan ge en ännu tydligare bild av hur olika faktorer påverkade infrastrukturen under det extrema vädret.”, avslutar hon.

Mest lästa
  1. AI:s inverkan på molnsäkerhetsutmaningar

  2. Bravida Danmark tecknar nytt avtal för infrastruktursystem vid Stora Bält och Öresund

  3. Utbildningsinitiativ för signaltekniker – en väg till framtidens järnväg

my code
Fler intressanta artiklar

Fyra spår: En ny era för Uppsalaregionens transportinfrastruktur

Publicerad december 18, 2025

För tiotusentals pendlare innebär fyrspårsutbyggnaden en mer förutsägbar vardag och bättre förutsättningar för både arbete och bostäder. Uppsala kommun, Region Uppsala och Knivsta kommun ser fram emot Trafikverkets förslag till…

Historisk trävaruleverans från Umeå hamn

Publicerad december 18, 2025

Ett fartyg har nyligen lämnat Umeå hamn med en av de största trävarulasterna i historien. Lasten, som består av sågade träprodukter från de norrländska skogarna, är på väg till Nordafrika…

Vaultica etablerar datacenter i Stockholm för ökad närvaro i Norden

Publicerad december 18, 2025

Vaultica har introducerat sig som en ledande aktör inom datacenter i Europa genom att lansera fem nya anläggningar. Bland dessa finns ett datacenter i Stockholm, vilket blir Vaulticas största i…

Infrakraft får omfattande uppdrag för trafiksäkerhet i Östersund

Publicerad december 18, 2025

Infrakraft har erhållit ett betydande uppdrag för att genomföra ”Viltåtgärder för ökad trafiksäkerhet inom Östersunds kommun i Jämtlands län”. Projektet inkluderar åtgärder på tre vägsträckor som syftar till att förbättra…

Samarbete för AI-anpassade datacenter i Europa

Publicerad december 18, 2025

Vertiv, en internationell aktör inom kritisk digital infrastruktur, har inlett ett samarbete med GreenScale, som specialiserar sig på storskaliga datacenter. Tillsammans ska de utveckla fabriksbyggda datacenterlösningar anpassade för framtida AI-teknologier…

Kollektivtrafikens utmaningar i skuggan av elbilsökningen

Publicerad december 17, 2025

Den senaste mobilitetsstudien från WSP, med titeln Ett rättvist transportsystem, visar att övergången till ett hållbart transportsystem inte sker på ett jämlikt sätt. Elbilsägare kör generellt längre sträckor och gör…

Del Rey och Consat Telematics förbättrar kollektivtrafiken i São Paulo med innovativa lösningar

Publicerad december 17, 2025

Del Rey, verksam i Carapicuíba och Francisco Morato, erbjuder kommunal och interkommunal transport med ett kompetent team. Med över 45 års erfarenhet har företaget en stark finansiell bas och en…

Peab fortsätter sitt vägunderhåll med nya kontrakt

Publicerad december 17, 2025

Peab har fått förnyat förtroende för två av sina kontrakt inom vägunderhåll för Trafikverket, efter att tvååriga optioner har utnyttjats. Dessa kontrakt värderas till 240 miljoner svenska kronor.Företaget ansvarar för…

Oberoende kontroller av elbussar i Umeå av DEKRA

Publicerad december 17, 2025

Länstrafiken i Västerbotten har anlitat DEKRA för att utföra inspektioner av eldrivna ledbussar i Umeå. Den första kontrollen är planerad till december 2025, följt av en sista inspektion när en…

Ökande cyberhot och AI:s roll i cybersäkerhet

Publicerad december 17, 2025

Under november månad drabbades organisationer globalt av i genomsnitt 2 003 cyberattacker per vecka, vilket innebär en uppgång med tre procent jämfört med oktober. Risken för dataläckor ökar i takt…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.