X
Nordic region's business magazine • oktober 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Framtidens vägar: Vikten av asfaltsförstärkning

Publicerad oktober 23, 2025

Utvecklingen av Sveriges vägnät är på rätt spår, men det krävs kontinuerliga insatser för att upprätthålla takten. Regeringens ökade investeringar i vägunderhåll är ett positivt steg, men för att våra vägar ska klara framtidens krav behövs mer än bara ekonomiska resurser: innovativa lösningar är avgörande.


Asfaltsförstärkning är en beprövad metod för att förlänga vägars livslängd och hållbarhet, särskilt när lastbilar på upp till 74 ton nu tillåts på delar av vägnätet. Denna teknik blir allt viktigare med införandet av bärighetsklass BK4, som ställer hårdare krav på infrastrukturen.


BK4 möjliggör tyngre transporter, vilket ökar effektiviteten och minskar klimatpåverkan genom färre resor. Samtidigt ökar trycket på redan slitna vägar, vilket innebär att traditionell asfaltsbeläggning inte längre räcker till. Vi måste investera i hållbara och långsiktiga lösningar.


Asfaltsförstärkning används alltmer i många länder, inklusive Sverige. Den kostnadseffektiva metoden ökar vägars motståndskraft mot sprickor och deformation, vilket är avgörande för att klara tunga transporter från industrin och logistiksektorn.


Denna teknik har etablerats i flera europeiska länder, och i Sverige ser vi en ökning av implementeringen, särskilt i södra delar. Trafikverket bör erkänna potentialen i asfaltsförstärkning för att maximera värdet av våra investeringar ur ett livscykel- och miljöperspektiv.


Att stärka vägar med armering handlar inte bara om hållbarhet utan även om ekonomisk effektivitet: färre reparationer, mindre trafikstörningar och längre livslängd på investeringarna.


Transportföretagen pekar på stora regionala skillnader i vägnätets skick. I Jämtland och Dalarna är upp till 20 procent av vägarna i dåligt skick. Här krävs inte bara fler resurser, utan också bättre lösningar för att möta de specifika utmaningarna.


Regeringens satsningar är lovande, men risken finns att medlen används ineffektivt. Genom att prioritera långsiktiga och förstärkta lösningar som asfaltsförstärkning kan vi bygga vägar som är hållbara och klara för BK4-transport. Våra vägar ska vara en investering värd att bevara.


Vi gör framsteg, men vi har ännu en bit kvar till målet.

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.