X
Nordic region's business magazine • oktober 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Svenska bilisters oro i trafiken: Beteende hos andra förare är den största skräcken

Publicerad oktober 23, 2025

vita lastbilar vid väg

Mörka kvällar, hala vägar och stressade medtrafikanter. En nyligen genomförd Sifo-undersökning av Circle K visar att när svenska bilister tillfrågas om sina största farhågor i trafiken, dominerar tre faktorer: beteendet hos andra bilister, viltolyckor och väglag.


När höstmörkret sänker sig ökar oro bland svenska förare. Många känner att körningen blir mer utmanande – sikten försämras, vägbanorna blir halare och risken för vilt ökar. Den största oron handlar om andra bilisters beteende (54 %), följt av väglag och väderförhållanden (42 %) samt viltolyckor (30 %).


– Hösten och vintern innebär att man utsätts för tuffare förhållande i trafiken. Mörkret faller tidigare, vägarna blir hala och fler djur rör sig längs vägarna. Vi kan aldrig styra över vädret men vårt eget beteende bakom ratten kan vi påverka. Det är faktiskt ganska talande att fler oroar sig för andra förare än för älgar, särskilt när en älg kan väga över 600 kilo och orsaka enorm skada, säger hon.


Det finns skillnader i vad bilister oroar sig för beroende på kön och ålder. Manliga bilister anger oftare att de sällan oroar sig när de kör (29 % mot 14 % bland kvinnor). Var tredje kvinna är orolig för mörkerkörning, medan den siffran är 17 % bland män.


– Det är intressant att se hur olika vi upplever oron i trafiken. För vissa handlar det mest om mörker och halka, för andra om mötet med stressade medtrafikanter i storstaden. Oavsett vem man är eller var man kör finns en gemensam nämnare – fler blir stressade i trafiken under höst och vinter. Men mycket av oron kan minskas med enkla åtgärder: att planera resan, anpassa hastigheten och visa hänsyn till andra gör stor skillnad, konstaterar hon.


Topplista över vad som oroar svenska bilister mest:


Andra bilisters beteende – 54 procent
Väglag och väderförhållanden – 42 procent
Viltolyckor – 30 procent
Mörkerkörning – 25 procent
Fotgängare/cyklister – 17 procent


Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av Circle K mellan 4 och 12 februari 2025, med deltagande av 4 412 svenska bilägare i åldrarna 18–79 år.

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.