Svenska bilisters oro i trafiken: Beteende hos andra förare är den största skräcken
Publicerad oktober 23, 2025
Publicerad oktober 23, 2025

Mörka kvällar, hala vägar och stressade medtrafikanter. En nyligen genomförd Sifo-undersökning av Circle K visar att när svenska bilister tillfrågas om sina största farhågor i trafiken, dominerar tre faktorer: beteendet hos andra bilister, viltolyckor och väglag.
När höstmörkret sänker sig ökar oro bland svenska förare. Många känner att körningen blir mer utmanande – sikten försämras, vägbanorna blir halare och risken för vilt ökar. Den största oron handlar om andra bilisters beteende (54 %), följt av väglag och väderförhållanden (42 %) samt viltolyckor (30 %).
– Hösten och vintern innebär att man utsätts för tuffare förhållande i trafiken. Mörkret faller tidigare, vägarna blir hala och fler djur rör sig längs vägarna. Vi kan aldrig styra över vädret men vårt eget beteende bakom ratten kan vi påverka. Det är faktiskt ganska talande att fler oroar sig för andra förare än för älgar, särskilt när en älg kan väga över 600 kilo och orsaka enorm skada, säger hon.
Det finns skillnader i vad bilister oroar sig för beroende på kön och ålder. Manliga bilister anger oftare att de sällan oroar sig när de kör (29 % mot 14 % bland kvinnor). Var tredje kvinna är orolig för mörkerkörning, medan den siffran är 17 % bland män.
– Det är intressant att se hur olika vi upplever oron i trafiken. För vissa handlar det mest om mörker och halka, för andra om mötet med stressade medtrafikanter i storstaden. Oavsett vem man är eller var man kör finns en gemensam nämnare – fler blir stressade i trafiken under höst och vinter. Men mycket av oron kan minskas med enkla åtgärder: att planera resan, anpassa hastigheten och visa hänsyn till andra gör stor skillnad, konstaterar hon.
Topplista över vad som oroar svenska bilister mest:
Andra bilisters beteende – 54 procent
Väglag och väderförhållanden – 42 procent
Viltolyckor – 30 procent
Mörkerkörning – 25 procent
Fotgängare/cyklister – 17 procent
Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av Circle K mellan 4 och 12 februari 2025, med deltagande av 4 412 svenska bilägare i åldrarna 18–79 år.