Bränsleprisernas inverkan på svensk vägtransport och produktivitet
Publicerad oktober 21, 2025
Publicerad oktober 21, 2025

Bränslekostnader utgör en betydande kostnad för vägtransportföretag. Frågan är hur koldioxidskatten och de stigande priserna på diesel samt kraven på biobränsleblandning påverkar produktiviteten i sektorn. En ny rapport från SNS visar att utsläppen från vägtransportbranschen minskade med 5 procent samtidigt som omsättningen ökade med 23 procent mellan 2007 och 2020.
I rapporten ”Klimatpolitik och effektivitet: Lärdomar från transportbranschen” undersöker forskarna Gustav Martinsson, Per Strömberg och Christian Thomann hur klimatpolitiska verktyg har påverkat utsläpp och produktivitet under perioden. Dieselpriserna har stigit kraftigt i Sverige, vilket har lett till minskade koldioxidutsläpp.
Martinsson säger:
”Den tydliga slutsatsen är att beslutsfattare inte behöver välja mellan produktivitet och lägre utsläpp i branschen. Tvärtom har stigande bränslepriser skapat incitament för konsolidering, bättre ruttplanering och effektivare transporter, vilket gör branschen mer produktiv.”
Rapporten bygger på detaljerade mikrodata på lastbilsnivå och företagsnivå och visar att effektivitet främst har drivits av förbättrad logistik. Högre bränslepriser har även lett till en ökad marknadsandel för större transportföretag.
Strömberg kommenterar:
”Det är nödvändigt att mer produktiva företag växer på bekostnad av mindre produktiva. Större åkerier har också kunnat minska sina utsläpp mycket snabbare.”
Forskarna påpekar att kraven på biobränsle minskades 2024, vilket ledde till en prisminskning på diesel. Detta kan försvaga incitamenten att investera i klimatsmarta åtgärder i branschen.
Thomann avslutar med:
”Det är viktigt att utsläpp prissätts och att priset återspeglar de samhällsmässiga kostnaderna för utsläppen. Stabilitet i policyvillkor är avgörande för långsiktiga investeringar.”
Rapportens politiska rekommendationer inkluderar att öka förutsägbarheten i klimatpolitiken, bibehålla kostnadsincitament, främja konsolidering och stödja teknikneutral effektivitet.
En ökning av bränslekostnaderna med 1 procent leder till en genomsnittlig produktivitetsökning på 0,6 procent. Detta är särskilt tydligt hos större vägtransportföretag, där produktiviteten ökar med 1,5 procent.
Om författarna:
Gustav Martinsson är professor i finansiell ekonomi vid Stockholms universitet, Per Strömberg är professor vid Handelshögskolan i Stockholm, och Christian Thomann är docent vid KTH.