X
Nordic region's business magazine • oktober 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Testföraren som formade IVECO:s framtid

Publicerad oktober 15, 2025

vita lastbilar vid väg

När IVECO firar sitt 50-årsjubileum som en ledande aktör inom lastbilsbranschen, är fokus inte enbart på fordonen, utan även på personerna bakom dem. En nyckelfigur är Bruno Hauer, som mellan 1986 och 2003 verkade som testförare för Sverige, Finland och Norge.


Bruno Hauer bytte 1986 ut sin tjänst hos Scania mot en position på IVECO i Göteborg. Initialt började han som serviceinspektör, men snart övergick han till att ansvara för press- och testkörningar.


”Jag började på IVECO som serviceinspektör och ansvarade parallellt för testkörningen, men när verksamheten flyttades till Köpenhamn 1990 blev det testkörning på heltid. Det var det bästa jobbet i mitt liv – lärorikt, roligt, men också hårt. Jag började vid sex på morgonen och körde tills jobbet var klart, men jag fick se hela världen från förarhytten,” säger han.


I slutet av 80-talet introducerade IVECO Turbostar, ett fordon som utmärkte sig med sin hållbara drivlina. ”Turbostaren var robust och hade en starkare drivlina än många andra modeller på marknaden. Vi vann flera oberoende tester, så att få visa upp Turbostaren var en stolthet – den satte IVECO på kartan i Norden,” berättar han.


Testkörningarna bjöd på mer än bara tekniska data; de var också fyllda med minnen. Bruno minns särskilt en vinterresa i Finland där en engelsk journalist körde en IVECO EuroStar ner i ett dike. ”Vi hade informerat och varnat alla för de höga och hårda snökanterna som bildas på finska vintervägar. Plötsligt satt vi fast i diket. Det tog hela dagen. Det var inte lastbilens fel, men det blev en historia som alla minns,” säger han och skrattar.


Bruno betonar att testkörningarna spelade en avgörande roll för fordonsutvecklingen. ”Vi påpekade allt från tunna lager färg i motorrummet till backspeglar som orsakade skador vid transport. Det togs på allvar, och det gjorde att man kände sig uppskattad. Vi var inte bara testförare, vi var en del av utvecklingen,” uttrycker han.


Efter 17 år på IVECO gick Bruno vidare, men de många minnena från hans tid kvarstår. ”Jag har bland annat fått uppleva dramatisk körning i ett marmorbrott i Italien, utmanande sanddynor i Tunisien och byggandet av Honningsvågtunneln i Norge. Att ha fått se världen från hytten, dela med mig av min kunskap och expertis till branschfolk och bidra till att göra fordonen bättre – det är något jag är väldigt stolt över,” avslutar han.

Mest lästa
  1. AI:s inverkan på molnsäkerhetsutmaningar

  2. Bravida Danmark tecknar nytt avtal för infrastruktursystem vid Stora Bält och Öresund

  3. Utbildningsinitiativ för signaltekniker – en väg till framtidens järnväg

my code
Fler intressanta artiklar

Fyra spår: En ny era för Uppsalaregionens transportinfrastruktur

Publicerad december 18, 2025

För tiotusentals pendlare innebär fyrspårsutbyggnaden en mer förutsägbar vardag och bättre förutsättningar för både arbete och bostäder. Uppsala kommun, Region Uppsala och Knivsta kommun ser fram emot Trafikverkets förslag till…

Historisk trävaruleverans från Umeå hamn

Publicerad december 18, 2025

Ett fartyg har nyligen lämnat Umeå hamn med en av de största trävarulasterna i historien. Lasten, som består av sågade träprodukter från de norrländska skogarna, är på väg till Nordafrika…

Vaultica etablerar datacenter i Stockholm för ökad närvaro i Norden

Publicerad december 18, 2025

Vaultica har introducerat sig som en ledande aktör inom datacenter i Europa genom att lansera fem nya anläggningar. Bland dessa finns ett datacenter i Stockholm, vilket blir Vaulticas största i…

Infrakraft får omfattande uppdrag för trafiksäkerhet i Östersund

Publicerad december 18, 2025

Infrakraft har erhållit ett betydande uppdrag för att genomföra ”Viltåtgärder för ökad trafiksäkerhet inom Östersunds kommun i Jämtlands län”. Projektet inkluderar åtgärder på tre vägsträckor som syftar till att förbättra…

Samarbete för AI-anpassade datacenter i Europa

Publicerad december 18, 2025

Vertiv, en internationell aktör inom kritisk digital infrastruktur, har inlett ett samarbete med GreenScale, som specialiserar sig på storskaliga datacenter. Tillsammans ska de utveckla fabriksbyggda datacenterlösningar anpassade för framtida AI-teknologier…

Kollektivtrafikens utmaningar i skuggan av elbilsökningen

Publicerad december 17, 2025

Den senaste mobilitetsstudien från WSP, med titeln Ett rättvist transportsystem, visar att övergången till ett hållbart transportsystem inte sker på ett jämlikt sätt. Elbilsägare kör generellt längre sträckor och gör…

Del Rey och Consat Telematics förbättrar kollektivtrafiken i São Paulo med innovativa lösningar

Publicerad december 17, 2025

Del Rey, verksam i Carapicuíba och Francisco Morato, erbjuder kommunal och interkommunal transport med ett kompetent team. Med över 45 års erfarenhet har företaget en stark finansiell bas och en…

Peab fortsätter sitt vägunderhåll med nya kontrakt

Publicerad december 17, 2025

Peab har fått förnyat förtroende för två av sina kontrakt inom vägunderhåll för Trafikverket, efter att tvååriga optioner har utnyttjats. Dessa kontrakt värderas till 240 miljoner svenska kronor.Företaget ansvarar för…

Oberoende kontroller av elbussar i Umeå av DEKRA

Publicerad december 17, 2025

Länstrafiken i Västerbotten har anlitat DEKRA för att utföra inspektioner av eldrivna ledbussar i Umeå. Den första kontrollen är planerad till december 2025, följt av en sista inspektion när en…

Ökande cyberhot och AI:s roll i cybersäkerhet

Publicerad december 17, 2025

Under november månad drabbades organisationer globalt av i genomsnitt 2 003 cyberattacker per vecka, vilket innebär en uppgång med tre procent jämfört med oktober. Risken för dataläckor ökar i takt…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.