X
Nordic region's business magazine • oktober 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Besvikelse över trafikförslag i Helsingborg

Publicerad oktober 1, 2025

Idag presenterade Trafikverket sin plan för nationell transportinfrastruktur för åren 2026–2037. I planen har flera satsningar tagits bort, däribland det viktiga dubbelspåret mellan Maria och Helsingborg C, som nu istället benämns som ett ”omtag”.


– Jag är besviken och rent ut sagt förbannad, både som Helsingborgare och som ordförande i Regionala utvecklingsnämnden. Dubbelspår mellan Helsingborg och Maria är viktigt för såväl Helsingborgare som pendlar till jobb och utbildning som för näringslivet, inte bara i Helsingborg utan för hela Västsverige, säger hon.


Dubbelspåret har varit en prioritering sedan riksdagsbeslutet 1992, och det är orimligt att Trafikverket nu vill orsaka ytterligare förseningar, fortsätter hon. Under de senaste 30 åren har mångmiljardbelopp investerats i banan, bland annat genom en tunnel under Hallandsåsen och en tunnel genom Varberg.


Det återstår bara 4,5 kilometer att bygga ut mellan Helsingborg C och Maria. – Vi vet att det är dyrt att bygga i städer, se på Västlänken eller Förbifart Stockholm. Men att ha det som argument för att inte bygga ut denna ytterst viktiga sträcka är inte godtagbart, framhåller en annan aktör.


Sträckan används redan till 100 procent och har nått kapacitetstaket. Med ett dubbelspår kan kapaciteten öka från 8 tåg i timmen till mellan 30 och 40 tåg. Utöver att förbinda Västsverige med Sydsverige är Västkustbanan en del av transportkorridoren mellan Oslo och Hamburg.


– Hur många miljarder förlorar Skåne, Halland, Västra Götaland och Sverige på minskad arbetspendling och lägre sysselsättning på grund av att denna korta sträcka inte byggs ut till dubbelspår? undrar hon.


Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana sade under presskonferensen att de planerar att träffa kommun och region för att diskutera en lösning för sträckan.


– Vi förutsätter att Roberto Maiorana reser till Skåne de närmaste veckorna för att möta Helsingborgs kommun och oss i Region Skåne. Vi ser till att göra våra kalendrar fria för att träffa honom. Sträckan är ytterst viktig för Helsingborg, Skåne och transporterna längs hela västkusten, avslutar han.

Mest lästa
  1. Moderna spårvagnar i Norden: CAF Urbos och dess betydelse för kollektivtrafik

  2. Digital transformation på Øresundsbron med nya avtal

  3. Förbättrad punktlighet för tågtrafiken i november

my code
Fler intressanta artiklar

Scantruck stärker sin närvaro i norra Sverige

Publicerad december 19, 2025

Scantruck AB intensifierar sin verksamhet i norra Sverige, vilket manifesteras genom flera åtgärder. I september började Jonas Gustafsson som ny säljare med bas i Gävle, vilket innebär en utökning av…

Faktorer som påverkar bilars synlighet under vintermånaderna

Publicerad december 19, 2025

Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor, belyser vikten av att kontrollera bilens belysning och säkerhetsdetaljer regelbundet.Även om lamporna fungerar korrekt kan en bil vara svår att se bakifrån, särskilt under vintern.…

Effektiv resursanvändning i framtidens infrastruktursatsningar

Publicerad december 19, 2025

Dagens infrastruktursatsningar omfattar mer än bara byggmaterial. Dessa projekt är långsiktiga och varje felbedömning kan påverka andra viktiga initiativ. Kraven på ökad transparens och effektivitet blir allt mer påtagliga, både…

Schneider Electric introducerar nästa generations kylsystem för datacenter

Publicerad december 19, 2025

Motivair by Schneider Electric har lanserat en ny serie av Coolant Distribution Units (CDU:er), anpassade för de växande behoven inom AI och datacenter. Denna serie erbjuder en skalbar och flexibel…

St1 och Virta inleder samarbete för snabbladdning i Sverige

Publicerad december 19, 2025

Energibolaget St1 har ingått ett samarbete med Virta, den största laddningstjänsten i Finland, som nu även omfattar Sverige. Samarbetet underlättar administrationen för tjänstebilsförare med leasingavtal, där alla laddningar samlas på…

Nordiska branschorganisationer kräver ett enhetligt system för säkerhetsprövningar

Publicerad december 19, 2025

Problemen med säkerhetsprövningar över gränserna i Norden påverkar den kollektiva säkerheten negativt. I en tid präglad av ökade hybridhot har cybersäkerhet blivit en prioriterad fråga. Våra medlemsföretag investerar kraftfullt i…

AI:s inverkan på molnsäkerhetsutmaningar

Publicerad december 18, 2025

Den ökade användningen av AI inom företag har lett till en betydande upptrappning av säkerhetsrisker kopplade till molntjänster. Palo Alto Networks presenterar sin årliga rapport om molnsäkerhet för 2025, som…

Bravida Danmark tecknar nytt avtal för infrastruktursystem vid Stora Bält och Öresund

Publicerad december 18, 2025

Bravida Danmark har ingått ett förnyat ramavtal med Sund & Bælt för drift och underhåll av kritiska tekniska system vid Stora Bält och Öresunds anläggningar för både väg- och järnvägstrafik.…

Utbildningsinitiativ för signaltekniker – en väg till framtidens järnväg

Publicerad december 18, 2025

Professionals Nord återintroducerar sin intensivutbildning för signaltekniker, i samarbete med NRC och Infrakraft, efter två framgångsrika omgångar. Detta initiativ syftar till att möta det fortsatta behovet av signaltekniker inom järnvägssektorn,…

Fyra spår: En ny era för Uppsalaregionens transportinfrastruktur

Publicerad december 18, 2025

För tiotusentals pendlare innebär fyrspårsutbyggnaden en mer förutsägbar vardag och bättre förutsättningar för både arbete och bostäder. Uppsala kommun, Region Uppsala och Knivsta kommun ser fram emot Trafikverkets förslag till…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.