X
Nordic region's business magazine • september 14, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Utmaningar för Europas fordonsindustri och behovet av en ny vägledning

Publicerad september 14, 2025

Bo Ericsson, Fordonsjuristen, ställer frågan: vilket politiskt parti vill bli ihågkommet för att ha lagt ner den europeiska fordonsindustrin? Denna sektor sysselsätter 14 miljoner människor, vilket motsvarar 7 procent av alla arbetstillfällen inom EU. Redan nu har flera stora leverantörer gått i konkurs, och fler kan följa om inga åtgärder vidtas.


Europa bär hela bördan av strikta miljökrav. Kina är den största utsläpparen av växthusgaser, och USA är inte långt efter. Ändå inför Europas politiker de hårdaste kraven, vilket riskerar att slå ut den egna industrin mer än att rädda klimatet. Att tro att Europa ensamt kan kompensera för två ekonomiska giganters utsläpp är, som hon säger, att sila mygg och svälja elefanter.


Elbilsomställningen går långsamt. EU har över 250 miljoner personbilar, men att byta ut denna flotta snabbt är en utmaning. Verkligheten visar på komponentbrister och en otillräcklig laddinfrastruktur, och andrahandsvärdet på elbilar sjunker. Vem tar ansvar för att elen räcker, undrar hon.


Elbilar är viktiga, men inte den enda lösningen. Effektiva förbränningsmotorer, laddhybrider och syntetiska bränslen kan också spela en roll i utsläppsminskningen. Teknologineutralitet är avgörande för att främja innovation inom EU:s reglering, betonar hon.


Fordonsindustrin har en betydande inverkan på Europas BNP. Riskerna med nuvarande politik kan ge en fördel till USA och Kina. EU:s politiker talar om att stärka sektorn, men det är viktigt att lyssna på branschen innan det är för sent, framhåller hon.


Frågan handlar också om etik. Utvinningen av mineraler till elbilsbatterier sker ofta under oacceptabla förhållanden. Är det verkligen hållbart att flytta utsläpp och problem till andra kontinenter, samtidigt som vi ger oss själva beröm?


En långsiktig och rättvis omställning till klimatneutralitet är nödvändig. Det är inte acceptabelt att offra jobb och innovation för en ensidig tekniklösning. Framtidens transporter kräver en mångfald av lösningar, inte dogmatiska beslut som gynnar andra länder. Vill EU:s politiker bli ihågkomna som visionärer eller som de som drev 14 miljoner människor till arbetslöshet? avslutar hon.

Mest lästa
  1. Utmaningar och möjligheter för ERTMS-investeringar

  2. Ökningen av el- och hybrid-SUV:ar i Sverige

  3. Utmaningar för Europas fordonsindustri och behovet av en ny vägledning

my code
Fler intressanta artiklar

Invigning av Volvos nya servicecenter för lastbilar

Publicerad september 14, 2025

Den 5 september invigdes Volvo Truck Center, den största serviceanläggningen för Volvo Lastvagnar i Sverige. Detta projekt, genomfört av Peab, har möjliggjorts tack vare en nära samverkan med Volvo. Anläggningen…

Pontus Tagesson tar över ledarskapet på Ronneby Airport

Publicerad september 14, 2025

Den 3 november börjar Pontus Tagesson som ny flygstationschef på Ronneby Airport. Han efterträder Arri Kallonen, som lämnar Swedavia vid årets slut för att utveckla sin egen verksamhet.Pontus har en…

EcoDataCenter säkrar betydande investering för fortsatt tillväxt

Publicerad september 14, 2025

EcoDataCenter har framgångsrikt erhållit 6,5 miljarder kronor genom skuldfinansiering från Deutsche Bank Private Credit and Infrastructure. Dessa medel kommer att användas för att stödja företagsutvecklingen inom digital infrastruktur.”AI-infrastruktur är en…

Framsteg inom AI-användning i statlig förvaltning

Publicerad september 14, 2025

Civilminister Erik Slottner har nyligen samlat företrädare från 25 olika myndigheter för att diskutera den aktuella användningen av AI och framtida utvecklingsmöjligheter. Detta initiativ är en del av regeringens strävan…

Furetank når milstolpe med helt förnybar sjöfart

Publicerad september 14, 2025

Det svenska rederiet Furetank, baserat i Donsö, har nu säkerställt tillgången till biogas i stora mängder, vilket gör att de kan driva sin EU-flotta helt med förnybara bränslen. Genom ett…

Goodyears vinterdäck: En testvinnare för långvarig körning och ekonomisk effektivitet

Publicerad september 14, 2025

När vintern närmar sig och vägarna blir hala, är valet av vinterdäck av stor betydelse. Goodyears UltraGrip Performance 3 har utsetts av ADAC, Europas största bilorganisation, för sin enastående körsträcka…

Svenskarnas engagemang för elektriska bilar ökar

Publicerad september 14, 2025

En ny undersökning visar att mer än hälften av svenskarna skulle välja en laddbar bil om priset inte var en faktor. Intresset för elektriska fordon fortsätter att växa, där 56…

Sanering av förorenad mark vid bangården i Älmhult

Publicerad september 13, 2025

Svevia har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra sanering av ett tidigare impregneringsområde vid bangården i Älmhult. Projektet innefattar marksanering, jordtvätt och anläggning av ny banvall, med ett kontraktsvärde…

Dell introducerar en ny automatiseringsplattform för IT

Publicerad september 13, 2025

Det snabbt föränderliga affärsklimatet tvingar många företag att anpassa sina IT-strategier. Det blir allt viktigare att styra komplexa IT-miljöer och undvika att fastna i olönsamma lösningar. Många ser fördelarna med…

Stegra och Umeå hamn förenar sina krafter för logistiklösningar

Publicerad september 13, 2025

Hamnoperatören Kvarken Ports har ingått ett avtal med Stegra för att effektivisera mottagning, hantering och lagring av gods i Umeå. Denna överenskommelse är ett steg mot att förstärka Umeås position…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.