Effektivisering av kommunala VA-anläggningar i Danderyd och Järfälla
Publicerad september 13, 2025
Publicerad september 13, 2025
Danderyds kommun har förbättrat sin förvaltning av VA-anläggningar genom att implementera så kallad asset management. Järfälla kommun har sedan 2007 anlitat samma entreprenör för drift och underhåll av sina VA-anläggningar. Entreprenören, Solör Bioenergi, prioriterar kontinuitet och samarbetar nära med kommunerna.
När Danderyd gick ut med en upphandling för drift av VA-nätet strävade man efter att övergå från akuta insatser till mer planerat underhåll. Solör Bioenergi föreslog en arbetsmetod baserad på asset management och vann sedan upphandlingen.
”Solör gick igenom våra pumpstationer och tog fram en lista på vad som var mest akut att åtgärda, vad varje åtgärd kostar och när i tid den bör göras. Utifrån den listan kunde sedan underhållet planeras,” säger hon.
Hon påpekar att akut underhåll ofta saknar tid för samordning av åtgärder. ”Om fel åtgärdas akut är det lätt att missa att samma fel sannolikt kan uppstå på flera håll och att åtgärden borde ha gjorts på flera pumpstationer samtidigt,” förklarar hon.
David Johannesson, VA- och avfallschef i Danderyd, framhäver att Solör bidrog med idéer och kunskap, vilket krävde många arbetstimmar från båda sidor. ”Det här sättet att arbeta gör att vi kan planera bättre och Solör kan göra ett bättre jobb som driftentreprenör när de får beställningar som är genomtänkta,” säger han.
Kommunen har begränsade resurser och måste fokusera på rätt insatser. ”Nu har vi fått på pränt att vi gör rätt och att vi är kostnadseffektiva. Därför är vi jättenöjda med samarbetet med Solör, som nyligen förlängdes med ytterligare sju år,” betonar hon.
Det långsiktiga samarbetet är centralt för Solör. I Järfälla, där Solör också sköter VA-anläggningarna, har de haft en stabil drift sedan 2007. ”Solör vann nyligen sin fjärde upphandling och de har visat att det går utmärkt att lägga ut VA-driften,” säger han.
Solör har ett åtagande att drifta pumpstationer och spola ledningar enligt en spolplan. Det finns även en del för akuta situationer. ”Det är ofta bökiga jobb som påverkar de boende. Solörs personal är lätta att ha att göra med och de tar kontakt med fastighetsägare och förklarar varför jobben måste göras. Det gör att vi får väldigt lite klagomål,” säger han.
En viktig anledning till samarbetets framgång är att Solör har behållit sin organisation över tid. ”Kontinuitet är avgörande för oss och vi har lärt känna varandra och stött och blött problem ihop. Järfälla har en god status på vårt VA-nät och där har Solör en stor del,” konstaterar han.