Inlandsbanan: En livlina för järnvägstrafik vid kriser
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Inlandsbanan har visat sig vara en avgörande transportväg efter de kraftiga regnen och översvämningarna i Västernorrland. Av tre järnvägsförbindelser som går i nord-sydlig riktning är endast Inlandsbanan fortsatt intakt. Redan på tisdagsmorgonen kunde det första tåget ledas om via Inlandsbanan, vilket är ett tydligt exempel på hur inlandets järnväg upprätthåller viktiga transporter i krissituationer.
De senaste dagarnas väderförhållanden har orsakat betydande skador på järnvägsinfrastrukturen. Kraftiga regn har lett till översvämningar, urspårningar och underminerade banvallar, vilket resulterat i omfattande trafikstopp. Två godståg har spårat ur på Ådalsbanan och Stambanan genom övre Norrland, och detta har fått stora konsekvenser för både person- och godstrafiken i norra Sverige.
Inlandsbanan är nu den enda fungerande järnvägen som möjliggör transporter till norra delar av landet. I samband med att övriga banor i nord-sydlig riktning har stängts, har vi på Inlandsbanan AB och Inlandståg AB agerat snabbt för att omdirigera trafiken. Omkring klockan 08.30 på tisdagsmorgonen avgick det första tåget norrut från Östersund via Inlandsbanan.
”Vi arbetar nära Trafikverket och tågoperatörer för att upprätthålla flödet av gods i nord-sydlig riktning och säkra tillgängligheten i en situation där viktiga delar av järnvägsnätet i norr är satt ur spel,” säger hon. Den aktuella situationen belyser vikten av att ha alternativa transportvägar när kriser uppstår.
Inlandsbanan är inte endast en tillgång i akuta lägen; den visar också på behovet av långsiktiga investeringar. För att Inlandsbanan ska kunna spela en central roll under kriser och hantera den ökade trafik som sett under de senaste åren, krävs det investeringar. Det handlar om att öka bärigheten längs hela sträckan och bygga fler och längre mötesstationer.
”Dagens situation visar också på behovet av långsiktiga satsningar,” säger hon. Många godståg är idag över 600 meter långa, vilket ställer krav på kapaciteten för trafikledning. Inlandsbanan, liksom andra järnvägslinjer i norra Sverige, är enkelspårig, vilket kräver noggrann planering och logistik.
Med rätt investeringar kan Inlandsbanan bidra till ett mer robust och flexibelt järnvägssystem. Inlandsbanan AB och Inlandståg AB är proaktiva och kan snabbt anpassa sig efter förändrade förhållanden. Genom att tillvarata resurserna i inlandet kan viktiga transporter fortsätta även när kuststråken är blockerade, vilket minskar riskerna för leveransstörningar och de ekonomiska konsekvenserna för företag och regioner som är beroende av fungerande infrastruktur.