Göteborgs Hamn stärker sina förbindelser med Asien
Publicerad september 6, 2025
Publicerad september 6, 2025
Göteborgs Hamn har nu två direkta rutter för containerfartyg till och från Asien. – De stora vinnarna är svensk import- och exportindustri, säger hamnens försäljningschef, som framhäver betydelsen av denna utveckling.
I juli beslutade Geminialliansen, ett partnerskap mellan Maersk och Hapag-Lloyd, att justera sin trafik mellan Asien och Europa.
Den nya rutten går via Göteborg, vilket ger hamnen en central roll i den europeiska logistikstrategin.
Den första transporten med fartyget Morten Maersk anlände till Göteborgs Hamn under torsdagsmorgonen.
Det innebär nu att hamnen har två direktlinjer till viktiga asiatiska marknader, med ytterligare avgångar varje söndag från MSC.
– Med dessa nya alternativ förbättras vår hamns kapacitet avsevärt.
Den svenska industrin får bättre och tätare avgångar till och från Asien, vilket även inkluderar fler hamnar i Kina, fortsätter representanten från hamnen.
Genom den expanderande järnvägsinfrastrukturen Railport Scandinavia kopplas den nya asiatiska ruttens trafik till 26 inlandsterminaler i Sverige, vilket gynnar näringslivet i hela landet.
– Samtidigt fortsätter vi att förbättra infrastrukturen i och runt hamnen både på land och till sjöss, säger han.
Järnvägen är en del av detta, liksom projektet Skandiaporten, som när det är klart vid årsskiftet 27/28 kommer att öka hamnens kapacitet för större fartyg.
Detta stärker import- och exportindustrierna i deras strävan att nå globala marknader effektivt och hållbart, avslutar han.
Fakta om Morten Maersk:
Fartygstyp: Containerfartyg (Triple-E-klass).
Lastkapacitet: 18 270 containrar (TEU).
Längd: 399 m.
Bredd: 59 m.
Flagg: Danmark.
Byggår: 2014.
Varv: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea.
Bruttotonnage: 194 849 ton.
Dödvikt: 214 000 ton.
Fakta om Geminialliansen:
Linjenamn: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd).
Anlöp till Göteborgs Hamn: Varje torsdag.
Uppdaterad rotation: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao.
Fartygskapacitet: Alla fartyg över 15 000 containrar (TEU).