X
Nordic region's business magazine • september 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Göteborgs Hamn stärker sina förbindelser med Asien

Publicerad september 6, 2025

Göteborgs Hamn har nu två direkta rutter för containerfartyg till och från Asien. – De stora vinnarna är svensk import- och exportindustri, säger hamnens försäljningschef, som framhäver betydelsen av denna utveckling.

I juli beslutade Geminialliansen, ett partnerskap mellan Maersk och Hapag-Lloyd, att justera sin trafik mellan Asien och Europa.
Den nya rutten går via Göteborg, vilket ger hamnen en central roll i den europeiska logistikstrategin.

Den första transporten med fartyget Morten Maersk anlände till Göteborgs Hamn under torsdagsmorgonen.
Det innebär nu att hamnen har två direktlinjer till viktiga asiatiska marknader, med ytterligare avgångar varje söndag från MSC.

– Med dessa nya alternativ förbättras vår hamns kapacitet avsevärt.
Den svenska industrin får bättre och tätare avgångar till och från Asien, vilket även inkluderar fler hamnar i Kina, fortsätter representanten från hamnen.

Genom den expanderande järnvägsinfrastrukturen Railport Scandinavia kopplas den nya asiatiska ruttens trafik till 26 inlandsterminaler i Sverige, vilket gynnar näringslivet i hela landet.
– Samtidigt fortsätter vi att förbättra infrastrukturen i och runt hamnen både på land och till sjöss, säger han.

Järnvägen är en del av detta, liksom projektet Skandiaporten, som när det är klart vid årsskiftet 27/28 kommer att öka hamnens kapacitet för större fartyg.
Detta stärker import- och exportindustrierna i deras strävan att nå globala marknader effektivt och hållbart, avslutar han.

Fakta om Morten Maersk:
Fartygstyp: Containerfartyg (Triple-E-klass).
Lastkapacitet: 18 270 containrar (TEU).
Längd: 399 m.
Bredd: 59 m.
Flagg: Danmark.
Byggår: 2014.
Varv: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea.
Bruttotonnage: 194 849 ton.
Dödvikt: 214 000 ton.

Fakta om Geminialliansen:
Linjenamn: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd).
Anlöp till Göteborgs Hamn: Varje torsdag.
Uppdaterad rotation: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao.
Fartygskapacitet: Alla fartyg över 15 000 containrar (TEU).

Mest lästa
  1. Framsteg inom digital infrastruktur för onlinecasinon

  2. Investeringar i svensk infrastruktur fram till 2028

  3. Hudiksvall och Bollnäs kommun implementerar digitalt system för underhåll

my code
Fler intressanta artiklar

Olycksdrabbade vägsträckor under jul- och nyårshelgen

Publicerad december 16, 2025

Jul- och nyårshelgen är en av de mest trafiktäta perioderna på året. Under några veckor ökar trafikflödet och antalet långväga resor när människor besöker släkt och vänner. En analys från…

Framtidens företag: AI som kärnteknologi för verksamhetsutveckling

Publicerad december 16, 2025

När AI övergår från att vara enbart ett experiment till en fullständig implementering, måste företag anpassa sina IT-strukturer, ledningsmodeller och interna kulturer för att maximera AI-investeringarnas avkastning.– Det verkliga problemet…

Element Logic introducerar innovativa funktioner för effektivisering av lagerhantering

Publicerad december 16, 2025

Element Logic, en ledande aktör och den första AutoStore-partnern globalt, har nyligen lanserat nya moduler inom sin plattform eLogiq: Port Planning och Stock Management. Dessa funktioner gör det möjligt för…

AI:s framtid i Sverige: En insikt från Tobias Helmer

Publicerad december 16, 2025

AI-utvecklingen förväntas accelerera under 2026, enligt en trendanalys av Tobias Helmer, marknadschef på Dell Technologies i Sverige. Han framhäver att hastighet är en ny konkurrensfördel. I analysen framgår att skräddarsydda…

Investering i framtiden: Trafikverket lanserar nya underhållståg

Publicerad december 16, 2025

Trafikverket fortsätter att förnya järnvägsunderhållet med en stor investering i tre nya underhållståg, samt möjlighet att tilläggsbeställa två ytterligare. Denna insats syftar till att förbättra både arbetsmiljö och säkerhet. Den…

Strategiskt förvärv av MOBA Sweden av Novatron för framtida maskinkontroll

Publicerad december 16, 2025

Novatron OY har genomfört förvärvet av MOBA Sweden AB, vilket gör att företaget nu ingår i Novatron-koncernen under namnet Novatron Sweden AB. Detta förvärv representerar en betydelsefull satsning på den…

Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

Publicerad december 15, 2025

När ett familjeföretag genomgår generationsskiften ställs både kulturella och praktiska aspekter på prov. För Stål & Brandteknik AB, som har specialiserat sig på passivt brandskydd i över tre decennier, har…

Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

Publicerad december 15, 2025

Moffatt & Nichol har inlett ett betydelsefullt samarbete med Norconsult för att stödja utvecklingen av hamnar relaterade till vindkraftsprojekt i Norden.Detta partnerskap syftar till att erbjuda helhetslösningar för hamnar, vilket…

Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

Publicerad december 15, 2025

Luleå Hamn har nyligen avslutat den första etappen av en omfattande infrastrukturförbättring, vilket kommer att öka trafik- och godsvolymerna.”Vi möter kundernas behov av flexibla och hållbara transporter,” säger hon.I maj…

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.