BMW:s satsning på bränslecellssystem för framtiden
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025
BMW Group förbereder sig nu för att påbörja serieproduktion av bränslecellssystem. Denna teknik kommer att spela en avgörande roll i märkets framtida drivlinor och förstärker dess öppna teknikstrategi. Prototyper av den tredje generationens bränslecellssystem utvecklas för närvarande i företagets kompetenscenter i München och Steyr, med målet att produktionen ska starta 2028.
BMW Group intensifierar sina insatser inom vätgasdrivna fordon, där de första prototyperna av bränslecellssystemet byggs i München och Steyr. Produktionsstarten är planerad till 2028 vid BMW Group Plant Steyr i Österrike, med komponentleveranser från tekniknavet i Landshut.
Den tredje generationens bränslecellssystem erbjuder flera förbättringar jämfört med tidigare generationer. Den kompakta designen minskar den plats som bränslecellssystemet upptar med cirka 25 procent. En ökning av effekttätheten möjliggör en mer kompakt konstruktion än tidigare system.
Den höga integrationsgraden gör det möjligt för den nya generationen att passa perfekt i framtida fordonsarkitekturer. Detta stödjer BMW:s strategi att erbjuda kunderna varierande drivsystem i framtiden.
Systemets effektivitet förväntas också öka markant, vilket uppnås genom förbättrade komponenter och driftsstrategier. Sådana framsteg kommer att leda till större räckvidd och lägre energiförbrukning, vilket är en betydande förbättring gentemot den andra generationen.
Prototyptillverkningen fokuserar på att utveckla och validera monterings- och testprocesser, med viktiga aspekter som industrialisering och kvalitetssäkring. Dessa steg är avgörande för att förbereda bränslecellstekniken för serieproduktion.
Serienproduktionen vid BMW Group Plant Steyr förväntas dra nytta av företagets omfattande erfarenhet av utveckling och produktion av drivlinor. Nya produktionsanläggningar byggs, och befintliga lokaler anpassas för att integrera den nya tekniken.
BMW Group Plant Landshut kommer att ansvara för tillverkningen av viktiga komponenter för bränslecellsfordonen. Byggnationen av ny hårdvara för serieproduktion av BMW:s vätgasspecifika Energy Master kommer att inledas i slutet av maj 2026. Denna enhet styr strömförsörjningen mellan 400 och 800V och fungerar som gränssnitt för data från högspänningsbatteriet.
Produktionen av prototyperna av den vätgasspecifika Energy Master inleds i mitten av 2026 vid BMW Group Plant Dingolfing, där även prototyper för Neue Klasse-modellerna tillverkas. Landshut kommer att fortsätta att producera höljen och tryckplattor för nästa modellgeneration.