Hailuoto-bron: Innovativ brokonstruktion med väderbeständigt stål
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025
Huikku-bron i Hailuoto, som sträcker sig över 767 meter, är konstruerad med SSAB Weathering 460ML-stål som huvudmaterial. Bron fungerar som en förbindelse mellan Oulus Riutunkari och Hailuoto, den största ön i Bottenviken.
Den imponerande bron, som består av 25 stålsektioner, väger nästan 100 ton vardera. Henrik Kiviniemi, vd för Steel Group Pohjanmaa Oy, kommenterar,
”Det är imponerande konstruktioner, inte bara tändstickor”.
SSAB:s stålplåtar levereras prefabricerade från deras fabrik i Raahe. Kiviniemi förklarar,
”Där skärs plåtarna till önskad form efter ritning och kompletteras även med fogberedning av kanterna om så är nödvändigt”.
Vid Steel Groups verkstad svetsas plåtarna ihop till sektioner som transporteras till byggplatsen. Kiviniemi nämner,
”De termomekaniskt valsade väderbeständiga stålplåtarna har god svetsbarhet och kräver vanligtvis inte förvärmning”.
De massiva brosektionerna mäter över 4 meter i höjd, 6 meter i bredd och sträcker sig 26–32 meter i längd. SSAB:s fabrik i Pulkkila har även bidragit med 150 ton SSAB Weathering 355WH-rör för att sammanfoga sektionerna.
Kvaliteten på SSAB Weathering stål är särskilt viktig för hållbarheten i en marina miljö. Erkki Krankkala från SSAB förklarar,
”Tack vare sin goda korrosionsbeständighet och låga underhållskrav är SSAB Weathering stål ett lämpligt val för brokonstruktioner vid Bottenhavskusten”.
Han fortsätter,
”Väderbeständigheten uppnås genom den kemiska sammansättningen. Med tiden bildas ett tätt ytskikt eller patina som skyddar mot korrosion utan att någon separat ytbehandling behövs”.
Krankkala tillägger att om stålet målas, kommer det att fästa bättre än vanligt kolstål, och
”Repor är inget problem för de väderbeständiga stålets patina, patinan reparerar sig själv”.
Projektet genomförs av en allians bestående av Finlands transportinfrastrukturbyrå, GRK Suomi Oy, AFRY och AINS Group. Chefsdesigner Tuomo Järvenpää säger,
”Under utvecklingsfasen undersöktes olika alternativ för Huikku-bron, inklusive materialvalet”.
Efter att ha beaktat risker och kostnader, beslutades att en samverkansbro var den bästa lösningen. Bron har även en ljusblå färg för att smälta in i landskapet.
Järvenpää framhåller att valet av väderbeständigt stål minskar målningskostnader och underhåll.
”Antalet underhållsavbrott som påverkar broanvändningen kommer också att minska”.
Genom att välja 460 MPa som stålhållfasthet har man även lyckats reducera stålförbrukningen.