Effektivisering av gränsöverskridande godstransporter
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
I veckan inleddes ScanMed-dagarna i Köpenhamn, där fokus låg på att diskutera hur järnvägstransporter av gods kan bli mer attraktiva och effektiva över nationsgränser. En central punkt i samtalen var Fehmarn Bält-förbindelsen.
Det rapporteras att anslutningsinfrastrukturen för järnväg på den tyska sidan av Fehmarn Bält försenas med mellan två och tre år. Detta är olyckligt, eftersom en förbättrad godstransport är avgörande för Sveriges ekonomi och dess beroende av järnvägen, särskilt med det rådande geopolitiska läget.
I somras upplevde godstrafiken en rekordsommar med nästan perfekt punktlighet. Tyvärr är detta snarare en undantag än en regel, och problemen med infrastrukturfel har ökat signifikant, vilket ledde till flera stora avbrott under perioden.
Det är värt att notera att den operativa personalen hanterade situationen på ett fantastiskt sätt. Ändå räcker inte detta. Det behövs strategiska åtgärder, där prognoser för infrastrukturfel måste bli en prioritering.
Tills underhållsskulden är helt hanterad kommer infrastrukturfel att vara en del av den dagliga verksamheten. Detta kräver insatser från både branschen och andra involverade aktörer. Ett mer strategiskt perspektiv och nya verktyg är nödvändiga för att återfå kontrollen över dessa problem, vilket i sin tur skulle öka förtroendet hos alla parter.