Kostnader för IT-problem på arbetsplatsen överstiger 31 miljarder årligen
Publicerad augusti 30, 2025
Publicerad augusti 30, 2025
Trots att vi kanske trodde att moderna digitala lösningar skulle eliminera IT-relaterade problem, visar en ny undersökning att detta inte är fallet. Undersökningen, utförd av Infostat på uppdrag av Unionen, avslöjar att anställda inom privat sektor spenderar enorma mängder tid på IT-strul, vilket leder till betydande kostnader för företag och organisationer i Sverige.
Enligt rapporten lägger hälften av privatanställda tjänstemän upp till 30 minuter varje dag på att hantera IT-problem, med ett genomsnittligt tapp på cirka 10 minuter per dag. Med nästan två miljoner berörda individer blir den samlade tiden enorm. Totalt handlar det om nästan 73 miljoner timmar varje år som försvinner på grund av IT-strul, vilket resulterar i en årlig kostnad på 31,3 miljarder kronor. Detta är ohållbart.
– Nära två miljoner människor i Sverige arbetar som tjänstemän i privat sektor. Det här är en yrkesgrupp som i hög grad är beroende av digitala lösningar för att kunna göra sitt jobb. Det är arbetsgivarens ansvar att skapa förutsättningar för att den digitala arbetsmiljön fungerar som den ska, att den är användarvänlig och att de anställda får den kompetensutveckling som de behöver för att kunna hantera den, säger hon.
Utöver kostnaderna förlorar anställda också energi och motivation. Undersökningen visar att hela 80 procent av tjänstemännen upplever stress på grund av teknikproblem, och 30 procent av dessa blir mycket stressade. Tiden och energin som går förlorad på IT-strul skulle istället kunna användas mer produktivt i arbetet.
Fakta om undersökningen är att den genomfördes av Infostat på uppdrag av Unionen, med fokus på tjänstemän i privat sektor. Syftet var att kartlägga hur dessa individer upplever sin digitala arbetsmiljö och graden av IT-relaterade problem. Undersökningen utfördes genom webbenkäter i en slumpmässigt rekryterad onlinepanel och urvalet kvoterades efter kön och ålder.