X
Nordic region's business magazine • augusti 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Svensk Sjöfart kritiserar höjningar av sjöfartsavgifter

Publicerad augusti 30, 2025

Svensk Sjöfart motsätter sig Sjöfartsverkets förslag om att öka farleds- och lotsavgifterna från och med 1 januari 2026. Förslaget innefattar en avgiftshöjning på 3,75 procent för farlederna och en 10-procentig ökning av lotsavgifterna. Detta görs trots bestående brister i transparens och service.


Konsekvenserna riskerar att motverka Sveriges klimatmål och försvaga näringslivet, vilket kan leda till en överflyttning av godstransporter från sjöfart till väg. Det hotar också Sveriges försörjningsberedskap.


– Att höja avgifterna och samtidigt sänka miljörabatterna skickar helt fel signaler till de rederier som gjort stora och dyra investeringar för att minska sin miljö- och klimatpåverkan. Att höja alla delar av farledsavgifterna högt över konsumentprisindex och samtidigt minska miljöincitamenten strider dessutom mot Sjöfartsverkets eget regleringsbrev, säger hon.


Svensk Sjöfart uppskattar att farledsavgiften kan öka med upp till 263 procent för fartyg i miljöklass A. För fartyg i miljöklass B kan ökningen överstiga 100 procent. Trots att endast en liten del av fartygen som anlöpte svenska hamnar under 2024 nyttjat miljöincitamenten, föreslås rabatterna nu att kraftigt minskas.


– Att dessa relativt få fartyg ska stå för nästan 50 procent av Sjöfartsverkets behov av ökade avgiftsintäkter är fullständigt orimligt, fortsätter hon.


Förslaget att höja lotsavgifterna med ytterligare 10 procent avvisas också av Svensk Sjöfart. Avgifterna har kontinuerligt ökat under decennier, trots att verksamheten redan nått full kostnadstäckning. Det finns även bristande insyn i verksamheten och långa väntetider på lots.


– Vi ser återkommande höjningar utan tydlig redovisning av var pengarna går och anser att det finns stora möjligheter till effektiviseringar inom Sjöfartsverkets lotsningsverksamhet. Avgiftspolitiken bör stödja sjöfartens roll i transportsystemet, inte försvåra den, konstaterar hon.


Det är viktigt att Sjöfartsverket når ekonomisk balans utan att kostnaderna överförs på rederierna, eftersom det kan påverka både den svenska konkurrenskraften och sjöfartens strategiska försörjningsförmåga negativt. Svensk Sjöfart föreslår istället att statliga anslag ska öka för att stödja verksamheten.

Mest lästa
  1. Framsteg inom digital infrastruktur för onlinecasinon

  2. Investeringar i svensk infrastruktur fram till 2028

  3. Hudiksvall och Bollnäs kommun implementerar digitalt system för underhåll

my code
Fler intressanta artiklar

Olycksdrabbade vägsträckor under jul- och nyårshelgen

Publicerad december 16, 2025

Jul- och nyårshelgen är en av de mest trafiktäta perioderna på året. Under några veckor ökar trafikflödet och antalet långväga resor när människor besöker släkt och vänner. En analys från…

Framtidens företag: AI som kärnteknologi för verksamhetsutveckling

Publicerad december 16, 2025

När AI övergår från att vara enbart ett experiment till en fullständig implementering, måste företag anpassa sina IT-strukturer, ledningsmodeller och interna kulturer för att maximera AI-investeringarnas avkastning.– Det verkliga problemet…

Element Logic introducerar innovativa funktioner för effektivisering av lagerhantering

Publicerad december 16, 2025

Element Logic, en ledande aktör och den första AutoStore-partnern globalt, har nyligen lanserat nya moduler inom sin plattform eLogiq: Port Planning och Stock Management. Dessa funktioner gör det möjligt för…

AI:s framtid i Sverige: En insikt från Tobias Helmer

Publicerad december 16, 2025

AI-utvecklingen förväntas accelerera under 2026, enligt en trendanalys av Tobias Helmer, marknadschef på Dell Technologies i Sverige. Han framhäver att hastighet är en ny konkurrensfördel. I analysen framgår att skräddarsydda…

Investering i framtiden: Trafikverket lanserar nya underhållståg

Publicerad december 16, 2025

Trafikverket fortsätter att förnya järnvägsunderhållet med en stor investering i tre nya underhållståg, samt möjlighet att tilläggsbeställa två ytterligare. Denna insats syftar till att förbättra både arbetsmiljö och säkerhet. Den…

Strategiskt förvärv av MOBA Sweden av Novatron för framtida maskinkontroll

Publicerad december 16, 2025

Novatron OY har genomfört förvärvet av MOBA Sweden AB, vilket gör att företaget nu ingår i Novatron-koncernen under namnet Novatron Sweden AB. Detta förvärv representerar en betydelsefull satsning på den…

Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

Publicerad december 15, 2025

När ett familjeföretag genomgår generationsskiften ställs både kulturella och praktiska aspekter på prov. För Stål & Brandteknik AB, som har specialiserat sig på passivt brandskydd i över tre decennier, har…

Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

Publicerad december 15, 2025

Moffatt & Nichol har inlett ett betydelsefullt samarbete med Norconsult för att stödja utvecklingen av hamnar relaterade till vindkraftsprojekt i Norden.Detta partnerskap syftar till att erbjuda helhetslösningar för hamnar, vilket…

Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

Publicerad december 15, 2025

Luleå Hamn har nyligen avslutat den första etappen av en omfattande infrastrukturförbättring, vilket kommer att öka trafik- och godsvolymerna.”Vi möter kundernas behov av flexibla och hållbara transporter,” säger hon.I maj…

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.