Digitalisering av järnvägsövervakning i Norge
Publicerad augusti 19, 2025
Publicerad augusti 19, 2025
I Norge påbörjas nu implementeringen av det europeiska tågkontrollsystemet ERTMS, vilket markerar en övergång från det traditionella reläsystemet från 1957. Det nya systemet kommer att centralisera övervakningen av tågtrafiken i Oslo, vilket innebär att man går från 336 driftplatser till ett centralt kontrollrum.
Med denna digitala teknik får tågen möjlighet att köra snabbare och mer effektivt. Detta öppnar upp för ökad kapacitet på spåren genom att man kan köra fler tåg.
Projektet, som sträcker sig över 17 år, syftar till att modernisera hela Norges järnvägsnät, som omfattar 4169 kilometer och 375 stationer, med det europeiska tågkontrollsystemet ERTMS.
Det nya systemet är utformat för att förenkla tågövervakning och infrastruktur, där den centrala kontrollen ersätter dagens många driftplatser. Signaler längs spåret kommer att tas bort och lokförarna kommer att få all nödvändig information via skärmar i förarhytten.
Genom att minska antalet komponenter i spåret med 40 procent blir även behovet av personal som arbetar längs järnvägarna betydligt mindre. Det är ett steg framåt mot en mer effektiv och modern järnväg, säger hon.