Göteborgs hamn får ny direktverksamhet till Asien
Publicerad augusti 18, 2025
Publicerad augusti 18, 2025
För att avlasta belastningen på andra europeiska hamnar har Geminialliansen, en strategisk koalition mellan Maersk och Hapag-Lloyd, beslutat att justera sin rutt mellan Asien och Europa. Den tidigare slingan, som avslutades i Bremerhaven, får nu Göteborgs Hamn som ny slutdestination i Europa.
Från och med vecka 35 kommer Göteborgs Hamn att ingå i rotationen, vilket innebär en ny direktlänk mellan Göteborg och centrala asiatiska marknader. Detta är en betydande förbättring för svensk industri och utrikeshandel.
– Det här är fantastiska nyheter. Jag är övertygad om att kunderna kommer att uppskatta större valmöjligheter med flera direktanlöp kombinerat med alternativa lösningar via feeder- och shuttletjänster. Denna utveckling bekräftar vår roll som en tillförlitlig hamn till världshandeln och en garant för näringslivets globala tillgång, säger en expert.
Det gemensamma beslutet från Maersk och Hapag-Lloyd visar starkt förtroende för Sveriges kapacitet som handelsnation. För kunder till Göteborgs Hamn innebär detta att tre av världens största containerrederier nu erbjuder direktanlöp till Göteborg.
– I kombination med vårt unika järnvägssystem Railport Scandinavia, som miljöeffektivt kopplar samman 26 inlandsterminaler, skapar denna nya direktlinje en konkurrenskraftig förbindelse mellan Sverige och Asien. Genom vårt breda linjenät och den moderna infrastrukturen hos APM Terminals har vi utmärkta förutsättningar för att främja tillväxten i svensk utrikeshandel, avslutar han.
Fakta: Geminialliansen – Uppdaterad AE5/NE4-tjänst
Trafikstart: Vecka 35
Linjenamn: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd)
Anlöp till Göteborgs Hamn: Varje torsdag
Uppdaterad rotation: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao
Fartygskapacitet: Över 15 000 TEU