Uppsala spårväg: Byggandet tar fart med nytt avtal
Publicerad augusti 16, 2025
Publicerad augusti 16, 2025
Det huvudsakliga avtalet för byggandet av spårvägen i Uppsala är nu undertecknat. Konsortiet, som består av NYAB och Azvi, vann upphandlingen i december 2024, men överklagandena har fördröjt processen. Nu har ett samarbetsavtal ingåtts och projekteringen av spåranläggningen inleds genast.
Avtalet omfattar den första fasen av projektet, vilket inkluderar projektering, upphandling av underentreprenörer, samt etablering av en produktionsplan och kostnadskalkyler.
– Det känns fantastiskt att äntligen få komma igång med den här delen i genomförandet efter en lång period av överklaganden. Under tiden har vi dock gjort förberedande arbeten som flytt av ledningar och ökat kunskapen om vad som ska byggas, så projekteringen kan nu börja direkt, säger hon.
Alla detaljplaner för spårvägen har nu antagits, och bygglovet för spårvagnsdepån är klart. Region Uppsala arbetar med att upphandla fordon och drift. Dessutom har dispenser från artskyddsförordningen beviljats.
Spårvägsprojektet omfattar 17 km dubbelspår och 22 hållplatser och ska genomföras som en del av Fyrspårsavtalet. Detta avtal innebär att staten bygger två nya järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm, medan Uppsala ansvarar för att utveckla bostäder och kollektivtrafik med hög kapacitet.
Spårvägsutbyggnaden syftar till att förbättra kollektivtrafiken och stödja hållbar stadsutveckling. Projektet inkluderar design och konstruktion av spårsystem, plattformar, likriktarstationer och andra nödvändiga komponenter. Dessutom ska gator, gång- och cykelvägar, offentliga platser, broar, tunnlar och stödmurar byggas.
– Detta samarbete är en viktig milstolpe för NYAB och Azvi och är en stabil grund för vår fortsatta tillväxt. Projektet innebär höga krav då det genomförs i stadsmiljö och vältrafikerade områden, vilket gör det extra värdefullt att vi redan under anbudsfasen byggt upp en god samsyn med Uppsala kommun. Vi är stolta över att ha valts och ser, tillsammans med vår partner Azvi, fram emot att bidra med ett högkvalitativt resultat till Uppsalas hållbara stadsutveckling, säger han.
NYAB är noterat på Stockholmsbörsen med huvudkontor i Luleå, medan Azvi är ett spanskt entreprenadföretag som specialiserar sig på infrastruktur och spåranläggningar. Byggandet av spårvägen i Uppsala sker i nära samarbete mellan Uppsala kommun och Region Uppsala genom en gemensam projektorganisation.
Uppsala kommun ansvarar för att upphandla och bygga spårvägen samt underhålla angränsande infrastruktur. Region Uppsala kommer att ansvara för upphandlingen och finansieringen av spårvagnarna och spårvagnsdepån, samt driften av spårvägen. Totalentreprenaden utförs i samverkan med entreprenören för att säkerställa kvalitet och kostnadshållning inom överenskomna ramar.