Regeringen får kritik för krångliga villkor i skrotningspremien
Publicerad juli 31, 2025
Publicerad juli 31, 2025
M Sverige riktar skarp kritik mot regeringens skrotningspremie för 2024, som enligt organisationen är alltför krånglig för bilägare att använda.
Endast sju miljoner av de 250 miljoner kronor som avsatts för 2024 har använts, då villkoren beskrivs som orimligt snåriga. Riksförbundet M Sverige var bland de remissinstanser som påpekade bristerna.
Trots att premien höjdes den 26 maj 2025 från 10 000 till 25 000 kronor har Boverket endast mottagit omkring 400 ansökningar fram till den 26 juni.
”Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig,” säger Carl-Erik Stjernvall.
För 2025 är ytterligare 250 miljoner kronor avsatta för den tillfälliga skrotningspremien, men med 400 ansökningar per månad riskerar majoriteten av medlen återgå till statskassan.
”I den här takten kommer ytterligare 200 miljoner kronor lämnas outnyttjade. Det ger noll miljönytta. Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig,” han säger.
”Regeringen måste släppa villkoren helt och hållet. Det är en fantasi att de flesta bilägare skulle gå direkt från skrotfärdig bil till elbil. Med en skrotningspremie utan villkor kommer effekten ändå att uppnås i och med att alla som skrotar sin bil kommer att använda pengarna för att köpa upp sig.”
”Det ger ringar på vattnet och effekten blir att de bilar som skrotas av den totala vagnparken likväl måste ersättas med både nyare och helt nya bilar. Att kanslier och departement inte har insyn eller förståelse för det här är oroande, i stället skapar man en premie med så svåra villkor att ingen kan nyttja den,” han säger.
Riksförbundet M Sverige anser att det enda rimliga för att förnya fordonsparken är en skrotningspremie utan krav på elbilsköp, vilket skulle gynna både miljö och trafiksäkerhet.