Strategisk energianvändning kan lösa elkrisen
Publicerad oktober 17, 2025
Publicerad oktober 17, 2025

När vinterkylan närmar sig och elpriserna stiger, ligger lösningen på Sveriges energikris redan utanför våra hem. Med över 740 000 laddbara fordon kan smart laddning av elbilar bli avgörande för ett stabilt elsystem, förutsatt att vi är villiga att tänka om och använda elektriciteten strategiskt.
Under vintern ökar elanvändningen och belastningen på elnätet ökar när hushållen börjar värma sina hem. Samtidigt blir fler hushåll oroade över de stigande elpriserna.
I den geopolitiskt osäkra tid vi lever i råder det en politisk enighet om vikten av att skapa ett motståndskraftigt samhälle med pålitlig elförsörjning. Trots detta har politikerna svårt att enas om vägen dit.
Men kanske finns en del av lösningen på Sveriges energiproblem redan utanför våra hem? Elbilen kan bli en viktig resurs, men den måste användas på rätt sätt.
En rapport från Svenska kraftnät indikerar att södra Sverige kan behöva upp till 7 700 MW mer effekt under de kallaste timmarna under en normal vinter. Detta motsvarar effekten från sju kärnkraftsreaktorer som behövs för att möta efterfrågan.
Trots att över 740 000 laddbara fordon är parkerade runt om i landet, laddas de inte tillräckligt effektivt. Om fler bilar kunde laddas smartare skulle vi kunna minska effekttopparna under hög belastning. Genom att styra laddningen av var sjunde bil till natten istället för under peak-timmarna kan vi frigöra upp till 1 100 MW effekt, motsvarande ett helt kärnkraftverk.
Många elbilsägare laddar sina fordon mellan fem och sju på kvällen, samtidigt som andra hushåll använder el för matlagning och uppvärmning. Detta skapar överbelastning på elnätet och leder till högre kostnader. Från och med 2027 kommer elleverantörer att införa extra avgifter för effekttoppar, vilket många hushåll kommer att märka av.
Smarta laddningslösningar kan därför både gynna hushållsekonomin och bidra till samhällets resiliens. Elbilar behöver inte laddas under peak-timmarna; de bör vara fulladdade inför morgonen. Om alla bilar laddades om natten, när elpriserna är lägre och utbudet är större, skulle både kostnader och nätbelastning minska avsevärt.
En smart mjukvara kan automatiskt styra laddningen utan att bilägaren behöver tänka på det. Genom att implementera detta i stor skala kan den flexibilitet som behövs skapas.
Politiska diskussioner fokuserar ofta på kärnkraft och vindkraft, men sällan diskuteras den mest uppenbara lösningen: att använda den el vi har på ett smartare sätt. Svenska bilägare är bland de mest digitalt avancerade och att låta en app styra laddningen borde vara en självklarhet.
För att verkligen förändra situationen behövs tre konkreta åtgärder: ge skattelättnader till fastighetsägare som investerar i smart laddning, kräva att alla nya laddstationer ska ha smart styrning och informera hushållen om förändringar i elräkningar.
Den svenska energikrisen kan inte lösas enbart genom fler kraftverk. Den kräver istället en strategisk användning av el. Elbilar kan redan idag bidra till lösningen genom att ladda vid de mest gynnsamma tiderna.
Regeringen har möjlighet att göra Sverige till en föregångare inom smart energianvändning, men det kräver mod att bryta med gamla mönster. Miljontals svenska bilägare väntar på att få vara en del av lösningen istället för problemet.
I vinterns energitest har vi chansen att ta tillvara på denna möjlighet. Varför fastna i diskussioner när lösningen redan står utanför dörren? Valet ligger hos politikerna, men tiden är knapp.