X
Nordic region's business magazine • oktober 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Strategisk energianvändning kan lösa elkrisen

Publicerad oktober 17, 2025

När vinterkylan närmar sig och elpriserna stiger, ligger lösningen på Sveriges energikris redan utanför våra hem. Med över 740 000 laddbara fordon kan smart laddning av elbilar bli avgörande för ett stabilt elsystem, förutsatt att vi är villiga att tänka om och använda elektriciteten strategiskt.


Under vintern ökar elanvändningen och belastningen på elnätet ökar när hushållen börjar värma sina hem. Samtidigt blir fler hushåll oroade över de stigande elpriserna.


I den geopolitiskt osäkra tid vi lever i råder det en politisk enighet om vikten av att skapa ett motståndskraftigt samhälle med pålitlig elförsörjning. Trots detta har politikerna svårt att enas om vägen dit.


Men kanske finns en del av lösningen på Sveriges energiproblem redan utanför våra hem? Elbilen kan bli en viktig resurs, men den måste användas på rätt sätt.


En rapport från Svenska kraftnät indikerar att södra Sverige kan behöva upp till 7 700 MW mer effekt under de kallaste timmarna under en normal vinter. Detta motsvarar effekten från sju kärnkraftsreaktorer som behövs för att möta efterfrågan.


Trots att över 740 000 laddbara fordon är parkerade runt om i landet, laddas de inte tillräckligt effektivt. Om fler bilar kunde laddas smartare skulle vi kunna minska effekttopparna under hög belastning. Genom att styra laddningen av var sjunde bil till natten istället för under peak-timmarna kan vi frigöra upp till 1 100 MW effekt, motsvarande ett helt kärnkraftverk.


Många elbilsägare laddar sina fordon mellan fem och sju på kvällen, samtidigt som andra hushåll använder el för matlagning och uppvärmning. Detta skapar överbelastning på elnätet och leder till högre kostnader. Från och med 2027 kommer elleverantörer att införa extra avgifter för effekttoppar, vilket många hushåll kommer att märka av.


Smarta laddningslösningar kan därför både gynna hushållsekonomin och bidra till samhällets resiliens. Elbilar behöver inte laddas under peak-timmarna; de bör vara fulladdade inför morgonen. Om alla bilar laddades om natten, när elpriserna är lägre och utbudet är större, skulle både kostnader och nätbelastning minska avsevärt.


En smart mjukvara kan automatiskt styra laddningen utan att bilägaren behöver tänka på det. Genom att implementera detta i stor skala kan den flexibilitet som behövs skapas.


Politiska diskussioner fokuserar ofta på kärnkraft och vindkraft, men sällan diskuteras den mest uppenbara lösningen: att använda den el vi har på ett smartare sätt. Svenska bilägare är bland de mest digitalt avancerade och att låta en app styra laddningen borde vara en självklarhet.


För att verkligen förändra situationen behövs tre konkreta åtgärder: ge skattelättnader till fastighetsägare som investerar i smart laddning, kräva att alla nya laddstationer ska ha smart styrning och informera hushållen om förändringar i elräkningar.


Den svenska energikrisen kan inte lösas enbart genom fler kraftverk. Den kräver istället en strategisk användning av el. Elbilar kan redan idag bidra till lösningen genom att ladda vid de mest gynnsamma tiderna.


Regeringen har möjlighet att göra Sverige till en föregångare inom smart energianvändning, men det kräver mod att bryta med gamla mönster. Miljontals svenska bilägare väntar på att få vara en del av lösningen istället för problemet.


I vinterns energitest har vi chansen att ta tillvara på denna möjlighet. Varför fastna i diskussioner när lösningen redan står utanför dörren? Valet ligger hos politikerna, men tiden är knapp.

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.