Strategier för att Minska Brandrisker i Batterier till Elcyklar
Publicerad oktober 12, 2025
Publicerad oktober 12, 2025

För att minska brandrisken i batterier som används för elcyklar och elsparkcyklar har forskare vid VTI sammanställt en ny policy brief. Denna sammanfattar den aktuella kunskapen och presenterar tio specifika förslag till policyförändringar.
Sammanfattningen baseras på rapporten ”Brand i elcykelbatterier. En het fråga” som publicerades tidigare i år. Under perioden 2018-2023 förekom i genomsnitt 17 bränder årligen relaterat till elcyklar och 21 för elsparkcyklar. Det finns dock brist på data för att utföra adekvata riskanalyser per fordon eller användning.
Forskare vid VTI påpekar att det idag saknas en standardiserad lösning för hur anställda kan ladda sina cykelbatterier på arbetsplatser. Dessutom finns det ingen omfattande lagstiftning för litiumjonbatterier, vilket leder till stora variationer i kvalitet.
Policy briefen ger rekommendationer inom områden såsom reglering, kunskap och analys, teknisk utveckling, infrastruktur och information. Förslagen inkluderar certifiering av litiumjonbatterier och ett förbud mot försäljning av icke-certifierade varianter. Utöver detta föreslås att införa en stjärnmärkning för batterier och öka utbildning i brandsäkerhet.
VTI:s forskare uppmärksammar New York som en förebild. År 2023 implementerade staden ett lokalt regelverk som förbjuder försäljning och uthyrning av elcyklar, elsparkcyklar och batterier som inte uppfyller erkända standarder. Ett pilotprojekt med speciella laddstationer för leveransarbetare har också startats.
– Att erbjuda säkra alternativ är ett sätt att minimera risken utan att motverka hållbar mobilitet, säger en forskare.
Det är första gången VTI publicerar en policy brief, vilket kan beskrivas som en sammanställning av kunskap och policyrekommendationer. Målgruppen är främst beslutsfattare och politiker.
Rapporten som ligger till grund för detta dokument är finansierad av Cykelcentrum, Sveriges nationella kunskapscentrum för cykling. VTI är administrativ värd för Cykelcentrum.
– Elcykeln har stor potential att ersätta även längre bilresor, så det är en viktig fråga som vi måste hantera på ett balanserat sätt. Jag hoppas att denna policy brief leder till att fler arbetsplatser erbjuder brandsäkra cykelrum, säger en forskningsledare.