Škoda stärker positionen i Sverige med kraftig tillväxt
Publicerad juli 30, 2025
Publicerad juli 30, 2025
Škoda har under första halvåret 2025 upplevt en markant försäljningsökning i Sverige och befäster sin position bland de ledande bilmärkena. Antalet nyregistreringar av ŠKODA-personbilar ökade med 54,0 procent jämfört med samma period 2024, och marknadsandelen steg från 4,2 till 6,0 procent, vilket placerar företaget på sjätte plats.
I siffrorna för januari till juni 2025 syns tydligt ett lyft: 8 492 registrerade fordon mot 5 515 under motsvarande period 2024. Tillväxten uppgick till 54,0 procent och marknadsandelen nådde 6,0 procent, en ökning med 1,8 procentenheter i jämförelse med föregående år.
Två modeller utmärker sig särskilt: den rymliga familje-SUV:en Škoda Kodiaq och den uppdaterade elbilen Škoda Enyaq, som lanserades i ny tappning under våren 2025. Båda återfinns bland de tio mest registrerade bilarna i Sverige under årets första sex månader.
”Vi är mycket glada över det starka gensvaret från våra svenska kunder. Det visar att vårt nya modellprogram träffar rätt – med moderna, rymliga och tekniskt avancerade bilar som möter behoven hos dagens bilköpare,” säger Jens Reichert.
”Det handlar inte bara om bilar – utan om hela kundupplevelsen. Vi har arbetat intensivt tillsammans med våra återförsäljare för att höja servicenivån, öka tillgängligheten och möta kundernas förväntningar på ett mer hållbart bilägande,” säger han.