Ökningen av privatleasing och dess utmaningar
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025

Privatleasing av bilar har ökat med 20 procent under 2024. Samtidigt har antalet anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) minskat kraftigt.
– Sänkt ränta ger lägre hyra, det lockar förstås, men avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, säger hon.
Från januari till augusti har 31 450 personer valt att privatleasa en ny bil, vilket är en ökning jämfört med föregående år, enligt Riksförbundet M Sveriges statistik baserat på information från analysföretaget Vroom.
– Privatleasingen ökar av flera skäl. Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn, säger han.
Statistik visar att antalet tvister gällande privatleasing som anmälts till ARN har sjunkit från 383 ärenden under första halvåret 2023 till 111 ärenden i år. Det stora antalet klagomål 2023 berodde på kraftiga avgiftshöjningar.
– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger hon.
Det har visat sig vara utmanande för leasingtagare att få rätt i sina tvister. Enligt statistik fick anmälarna rätt i 39 procent av fallen inom motorkategorin under 2024, men endast 16 procent när det gäller privatleasing.
– Avtalet och dess villkor är det enda som gäller. De kan vara väldigt byråkratiskt skrivna, säger han.
För att undvika problem vid privatleasing rekommenderas det att noggrant läsa avtalen. Undvik lockpriser där det kan finnas dolda avgifter. Efter hyrestiden ska bilens skick bedömas utifrån vad som angetts i avtalet.
Källa, data: Vroom, Allmänna Reklamationsnämnden.