Ökade stenskott: En forskningsstudie belyser bakomliggande orsaker
Publicerad oktober 17, 2025
Publicerad oktober 17, 2025

Stenskott på vägarna har blivit ett växande problem för bilägare i Sverige. Kostnaderna för skadorna beräknas uppgå till omkring 1,5 miljarder kronor årligen för både förare och försäkringsbolag. Reparation och utbyte av vindrutor har utvecklats till en betydande industri.Trasiga vindrutor kan orsaka bländande ljusreflexer och därmed påverka trafiksäkerheten negativt.– Det finns flera skäl till att stenskotten ökat på senare tid, säger hon.
Enligt Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige handlar det bland annat om moderna bilar med mindre överhäng bak, avsaknad av stänkskydd och tunnare vindrutor. Även däckens konstruktion gör att de lättare fångar upp stenar från vägbanan.
Som tidningen Motor rapporterat, pågår en studie som tyder på att ytterligare en betydande faktor kan vara involverad. Sverige har en markant högre frekvens av stenskott jämfört med grannländerna, med dubbelt så många incidenter som i Norge och mer än dubbelt så många som i Finland.
Studien, som utförs av Trafikverket i samarbete med forskningsinstitutet RISE, syftar till att förstå ursprunget till stenskotten.
– Studien, som inte publicerats ännu, riktar ljuset mot fastighetsägare och upphandlare som väljer olämpligt material för halkbekämpning, fortsätter hon.
Detta skapar ett ansvar för kommunerna i deras upphandlingar, där både ekonomiska aspekter och klimatpåverkan måste beaktas.
Felaktigt utvalda stenar kan öka risken för skador på vindrutor och öka antalet stenskott.
Trafikverket förväntar sig att skärpa kraven på entreprenörer som använder stenar för halkbekämpning i framtiden, och kommuner bör följa efter.
– Det finns, som sagt, fler faktorer till att stenskotten blivit fler, avslutar hon.
Men denna forskningsstudie kan vara en potentiell lösning på ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem. Vi uppmanar alla ansvariga för halkbekämpning att noga följa resultaten av studien och att välja rätt typ av sten.